Uncategorized

Bienala Internaţională de Artă Contemporană Bucureşti 5

Bienala Internaţională de Artă Contemporană Bucureşti ajunge la anul la cea de-a 5-a ediţie. În această dimineaţă am fost la prima conferinţă de presă de la Bucureşti şi cea de-a doua de când a început comunicarea Bienalei din 2012. Prima conferinţă a avut loc la New York când a fost anunţat curatorul ediţiei a 5-a, Anne Barlow.

Bienala este un proiect care aparţine lui Răzvan Ion şi Eugen Rădescu, directori ai Pavilion.  Director executiv al Bienalei 5 este Andrei Crăciun.

Ca majoritatea proiectelor culturale din România, mai ales când e vorba despre unul contemporan, sistemul luptei cu morile de vânt este din păcate, din nou, prezent. Însă şi de această dată, din pasiune pentru domeniu, oamenii dedicaţi pot depăşi neajunsurile şi pot crea lucruri frumoase. Este şi cazul lui Răzvan, a lui Eugen şi a oamenilor din jurul lor care au reuşit să aducă un proiect grozav ca Bienala la cea de-a 5-a ediţie.

Aşa cum o recomandă şi numele, Bienala este un eveniment internaţional care atrage toate privirile scenei culturale a lumii asupra României. Anul trecut Bienala a avut aproximativ 58.000 de vizitatori dintre care 20.000 au fost străini veniţi special în Bucureşti pentru eveniment. Un număr mic dacă ne gândim la populaţia de peste 3 milioane a Bucureştiului, dar care poate să crească dacă oameni ca tine şi ca mine înţeleg nevoia unor astfel de proiecte şi vorbesc despre ele şi mai departe.

Arta contemporană, aşa cum o înţeleg eu şi cum am mai scris despre asta, este una dintre oglinzile societăţilor în care trăim ori pe care le vizităm. Ea reflectă felul în care oamenii trăiesc şi gândesc în societăţile din care vin şi prin călătoria artei în diferite colţuri ale lumii, oamenii pot afla mai multe unii despre alţii şi despre locurile din care vin chiar dacă în locurile acelea s-ar putea să nu ajungă curând sau niciodată.

Răzvan Ion a spus că Ministerul Culturii alocă pentru Bienala aproximativ 0,8% din bugetul pe care îl are. Bugetul BB5, de care este nevoie, se ridică undeva la 800.000 – 1 milion de euro. Prin comparaţie, statul alocă pentru Bienalele de la Istanbul şi Berlin sume de până la 9 milioane de euro. Un caz aparte îl constituie Veneţia unde sumele sunt astronomice dar şi oraşul este unul care trăieşte exclusiv din turism deci strategiile sunt altele. Apropo, Bienala de la Veneţia începe pe 4 iunie.

Tema de anul viitor al Bienalei este TACTICS FOR HERE AND NOW, despre precaritatea lumii în care trăim. Întrebarea care se pune artiştilor: care sunt soluţiile pe care aceştia le pot găsi astfel încât să supravieţuim în societăţi într-o permanentă schimbare, în care lucruri care azi sunt, mâine dispar şi-n care viteza cu care se întâmplă tot în jurul nostru pare să dea măsura existenţei noastre.

Pavilion are 3 instrumente critice cu care operează în spaţiul din România: revista, Pavilionul Unicredit, centru pentru artă şi cultură contemporană – joi se deschide noua expoziţie – şi Bienala.

Următoarea conferinţă de presă va anunţa artiştii care participă la anul la BB5.

Fiţi cu ochii pe site-ul evenimentului. Şi eu o să vă ţin la curent cu evoluţia lui.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s