Uncategorized

Femeile în media românească

ALTFEM a realizat în perioada 15 februarie – 15 mai un foarte interesant studiu cu privire la percepţia femeii în societatea românească. Echipa de cercetare şi-a adunat informaţiile din trei zone: reclame TV, emisiuni TV şi presa scrisă. Rezultatele obţinute „oferă o imagine asupra modului în care e construit spectacolul şi ne indică locul şi rolul pe care îl ocupă femeile sub lumina reflectoarelor”. Informaţiile nu-s vreo surpriză, dar parcă atunci când le vezi în cifre şi ordonate, impactul e mai mare.

După ce am citit documentul, am decis să redau concluziile care reies din monitorizarea emisiunilor de divertisment, că mi s-au părut cele mai relevante. Pentru celelalte segmente, puteţi descărca studiul de pe site.

Astfel, peisajul monden e dominat de divorţurile a 2 cupluri cu notorietate: familia Columbeanu şi Oana Zăvoranu – Pepe, cu Antena 1 şi Pro Tv în competiţie acerbă pentru exclusivităţi, dar şi cu teritoriile împărţite (unii-s de o parte, alţii-s de cealaltă). Sunt sigură că n-aveaţi nevoie de studiul ăsta ca să vă daţi seama de cele scrise mai sus, dar am vrut să confirm că e adevărat.

Scena politică românească şi internaţională a fost analizată doar în cadrul emisiunii „Sinteza Zilei” (trist!), însă şi aici au fost înregistrate mărci stereotipale care au mutat centrul de atenţie de pe roluri şi statusuri pe dimensiunea de gen (rolul şi performanţa femeilor în politică).

Când vine vorba de emisiunile de divertisment, viaţa personală e subiectul preferat de discuţie, cu un procent de 30% dintre invitaţi care discută despre viaţa privată a unor terţi care nu iau parte la discuţie şi nu-s de faţă. Mă rog, dacă au televizor acasă sau pe unde or fi ei, văd că sunt disecaţi, dar nu pot interveni. Aţi înţeles voi.

75% dintre femeile invitate în emisiunile de divertisment au vorbit despre viaţa personală şi doar 25% despre viaţa profesională. Că veni vorba, în majoritatea apariţiilor profesia invitaţiilor este nespecificată, mulţi apărând cu status de rude ale vedetelor de moment. Şi-n privinţa referirilor la aspectul fizic, femeile sunt ţinta principală: 108 referiri despre femei în perioada monitorizată şi doar 20 despre bărbaţi.

Preferatul meu este topul stereotipurilor în ceea ce priveşte rolul femeii. Vă redau primele 5 poziţii:

1. Femeile trebuie să stea la cratiţă, să fie gospodine (27 referiri)

2. Femeile aspiră la bani, statut, lucruri materiale (25 referiri)

3. Bărbatul este capul familiei; femeile trebuie să urmeze bărbatul (17 referiri)

4. Femeile trebuie să fie tinere și frumoase; trebuie să se aranjeze pentru bărbaţi (17 referiri)

5. Femeile sunt neveste, trebuie să fie supuse, sunt în umbra bărbaților (17 referiri)

Şi mai interesant este că în timpul emiterii unor astfel de judecăţi, intervenţiile gazdei lipsesc cu desăvârşire. Ba, de multe ori, gazda este cea care face astfel de referiri, cum de altfel puteţi vedea şi-n video.

Cu această ocazie, vă invit să (re)citiţi interviul făcut, cu ceva vreme în urmă, cu doamna Mihaela Miroiu.

Anunțuri
Standard

Un gând despre „Femeile în media românească

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s