Uncategorized

Vlad Tăușance, unul dintre oamenii care l-au ajutat pe Klaus Iohannis să devină primul politician european care a atins 1 milion de LIKE-uri pe Facebook

vlad3

Vlad Tăușance este responsabil pentru comunicarea online în campania nou alesului președinte al României, Klaus Johannis

Și lui Vlad Tăușance, de 35 de ani, îi datorează președintele ales Klaus Iohannis victoria. Asta pentru că Vlad este cel care s-a ocupat de strategia și comunicarea online a candidatului ACL. Am vrut să aflu de la sursă ce a însemnat munca lui într-o campanie prezidențială, care au fost obiectivele, care au fost dificultățile și de ce, pentru prima dată într-un context politic cu miza supremă – președinția unei țări -, mediul online pare să fi fost unul dintre factorii decisivi prin intermediul căruia Klaus Iohannis a adunat puncte în plus de imagine și a devenit, astfel, președinte ales.

Care a fost rolul tău în campania lui Klaus Iohannis?

M-am ocupat, în principal, de branding și de strategie online, apoi de strategie de conținut, implementare, tuning și certuri cu colegii. Am avut parte de o echipă multi-disciplinară și versatilă, așa că am jucat de mai multe posturi în cele trei luni de muncă.

Care a fost strategia pentru online și care au fost principalele obiective ale campaniei din online?

Strategia a fost curată și de bun simț. Am refuzat să cosmetizăm sau să trucăm personajul real sau să ne subestimăm audiența. La schimb, am încercat să dăm muniție – text, video, foto, grafică – susținătorilor și să încurajăm inițiativele grass-roots.

Din punct de vedere demografic, ne-am concentrat pe mobilizarea hăului de potențial în participarea la vot: 18-35 de ani, urban, adică exact populația băștinașă de pe Facebook. Pariul meu personal a fost să câștigăm influencerii, să-i lăsăm pe ei să fie exuberanți, având în vedere că lucrăm pentru un candidat sobru. Am avut în spate zeci de ore și de Giga de cercetare proprie, de chestionare și sondaje asociative, am folosit mult A/B testingul, am testat soluții de data-warehouse.

Obiectivele au relativ fost simple: să câștigăm primul loc în online – peste 1.000.000 de likeuri și un reach de peste 5.000.000 – apoi să câștigăm alegerile. Ne-am depășit obiectivele. Avem mai mulți fani ca Merkel sau Hollande, cel mai bun engagement, dar și clipuri cu un milion de unici și peste 100.000 de share-uri, adică mai bine decât Inna sau Obama.

Care au fost atributele candidatului pe care ați mizat în campania online, deși ele au reprezentat un risc?

Dacă este să ne luăm după rețete, Klaus Iohannis este un produs politic greu de promovat online. Nu face poze cu pisici (deși are peste 5 azilante la curte), refuză să-și folosească familia în campanie (deși are o soție minunată și elegantă), nu vrea să intre în detalii despre viața personală (deși este pasionat de ciclism și de trandafiri), nu este spumos (deși are un sarcasm sibian de clasă), nu se lasă umanizat (deși este mai mult om decât om politic). Știi ce? Toate rețetele astea sunt niște tâmpenii. Tot ce am făcut a fost să fim coerenți în comunicare cu adevărata lui personalitate. Omul este un BMW într-o piață de mașini coreene second hand. Este griul-argintiu plictisitor? Sunt moderația sau consecvența defecte? Este seriozitatea un handicap? E atât de plictisitoare decența?

vlad2

”Obiectivele au relativ fost simple: să câștigăm primul loc în online – peste 1.000.000 de likeuri și un reach de peste 5.000.000 – apoi să câștigăm alegerile”, spune Vlad Tăușance, strategul campaniei online pentru Klaus Iohannis.

Majoritatea de pe Facebook, cel puțin din cercul meu de prieteni și cunoscuți, au fost pro Iohannis. Ce anume crezi că i-a convins să-l susțină în mod organic? Mă refer aici la faptul că ei nu au fost din cercul așa numiților ”postaci” de serviciu.

Nu am avut divizie de postaci. Nu am coordonat echipe de lăudători. Am avut în task-force exact patru admini și moderatori de comentarii sau mesaje care s-au ocupat și de diseminarea mesajelor. Plus o campanie de Facebook ads calibrată maniacal pe micro-comunități locale sau de de interese. Și conținut de calitate.

Tipping-point-ul pentru mobilizare a fost ieșirea din cursă a Monicăi Macovei. După mahmureala celor 4,5 procente, oamenii deja intrați în viteză și luptă – influenceri, KOLi și Jedi de comunicare –s-au îndreptat spre cel mai plauzibil candidat. A fost un transfer de simpatie și mobilizare la care mă așteptam. Mantra mea a fost: #nevedemînturul2.

Felicit echipa de online MM, le mulțumesc talibanilor ei care ne-au susținut tacit sau fățiș. Vreau să precizez, însă, un lucru: în vârful lor de activitate au avut un engagement de 200.000 de oameni, la vreo 100.000 de fani. Noi aveam deja 400.000 de fani, și un fan base secundar de 600.000 care interacționa cu postările sau materialele noastre. În condițiile în care am difuzat cam jumătate din ce difuza Macovei, Udrea sau Ponta.

Ce crezi că ați făcut voi bine din punctul de vedere al comunicării în online și unde a pierdut concurența în aceeași zonă?

Înainte de toate am avut un candidat în care am crezut și care a crezut în noi. E greu să vinzi un brand pe care nu l-ai cumpăra sau unul care te disprețuiește. Am fost, la fel ca domnul Iohannis, coerenți, disciplinați și punctuali. Am fost o mașinărie care a funcționat conform planului, nu conform emoției. Am refuzat clișee sau rețetele sigure – populisme, star endorsement, photo ops – și am consolidat un brand coerent și atipic. Tactic, am rupt normele lucrând cu fotografi profesioniști (mulțumim Mugur Varzariu și Manole Sava), dar și producând sute de vizualuri dedicate (big up Argo Media) și mesaje video directe montate în casă. Bonus, am avut o comunicare directă cu domnul Iohannis, cu răspunsuri prompte și un feedback incredibil de constructiv, dar și independență totală față de restul echipei de campanie. Am fost un bunker izolat de restul sediului din Kiseleff.

Și, da, ne-am bătut până în ultima secundă. Am avut forță de reacție rapidă, am transmis live, am jucat jocul până la capăt. Când Ponta posta mesaje de campanie seci, noi transmiteam în timp real din Londra și Torino, înaintea agențiilor de presă. În weekendul alegerilor viteza de reacție ne-a adus aproape 200.000 de fani. Și câteva procente bune la victorie.

De ce crezi că Iohannis poate fi un altfel de președinte, ce anume te-a convins pe tine?

Sunt bănățean cu bunici ardeleni, nu pot să fiu cu adevărat obiectiv. Mă simt reprezentat de Klaus Ionannis, și cred că o doză de Translivania nu strică la Cotroceni. Klaus Iohannis este riguros de politicos, punctual la secundă, impresionant de atent și foarte hotărât. Este un om care ascultă chiar dacă argumentele nu-i convin, care pune rațiunea înainte de sentiment. Este primul politician la care văd asta. Și am văzut prea mulți. Când stai cu el la masă simți nevoia, instinctiv, să-ți controlezi ținuta și limbajul. Când îl deranjează ceva îți transmite asta prin privire, nu prin ridicatul vocii. Când îți mulțumește o face sincer, când zâmbește, zâmbește din ochi.

vlad1

”Am fost o mașinărie care a funcționat conform planului, nu conform emoției. Am refuzat clișee sau rețetele sigure – populisme, star endorsement, photo ops – și am consolidat un brand coerent și atipic”.

Eu nu am crezut că Iohannis va câștiga alegerile în primul rând pentru că din punctul de vedere al notorietății, promisiunilor electorale și, mai ales, al aparatului de mobilizare a electoratului, PSD a stat, mereu, mai bine. Cu toate astea, lucrurile nu au mai mers pentru ei ca-n dățile trecute. Ce crezi că a fost diferit de această dată și ce ne indică aceste alegeri din punctul de vedere al felului în care arată electoratul?

PSD a pierdut la acest scor zdrobitor din propria aroganță, din dispreț pentru un electorat pe care, matematic, îl stăpânea. PSD a dovedit, încă o dată, că trăiește, nostalgic, în anii 2000, când punga de făină și amenințările făceau diferența. Când românii nu prea ieșiseră din țară, iar baronii siluiau legea nestingeriți. Nu online-ul a câștigat, în primul rând, aceste alegeri, ci mobilitatea forței de muncă în UE și dincolo de. Sunt patru milioane de români care au refuzat să fie șantajați și asistați sociali, care au plecat la muncă peste graniță. Care au văzut mai bine. PSD și-a bătut joc de ei prin organizarea votului, s-a făcut că nu-i vede. Ei s-au enervat. Online-ul a amplificat mesajul. Ghinion!

De partea noastră a baricadei, am insistat să oferim mesaje pozitive, conținut real, comunicare directă. Românii au interacționat online cu un președinte care îi ascultă și care le răspunde, cu un brand politic sincer și lipsit de aroganțe. Așteptăm asta de vreo 60 de ani.

Iohannis a convins și prin cartea integrității și-a unui fel de-a fi politicos, ca să spun așa. În opinia ta, în politică, pot fi acestea calități pentru o purtare de cursă lungă, își va putea păstra el această imagine în condițiile în care, de exemplu, în spatele lui Iohannis sunt oameni care au fost foarte vizibili în politică și până acum și au dezamăgit?

Cine crede că Iohannis poate fi manevrat și manipulat, nu îl cunoaște și habar nu are despre cum sunt, în fibra lor, ardelenii. Nu este Mesia, nu poate curăța peste noapte partidele, dar cred că a dat deja semnale clare contra imunității nejustificate sau obstrucționării justiției. Oricum, rolul lui este de președinte al României, nu de procuror intern în PNL. Dacă DNA și CSM rămân independente, se vor curăța și partidele.

Ce aștepți tu de la președintele Klaus Iohannis?

Să asculte și să învețe, să nu trădeze societatea civilă care l-a ales, să nu disprețuiască intelectualii, să lupte pentru educația din România. Restul sunt ”mici” detalii: să nu abuzeze nici legea, nici funcția.

vlad si j

Vlad Tăușance și președintele ales, Klaus Iohannis

Care sunt principalele concluzii pe care le tragi după ce ai lucrat, pentru prima dată, la o campanie politică?

Da, este prima campanie de anvergură asta. Am lucrat alături de oameni politici, inclusiv într-un minister, am prieteni și amici în mai multe partide, dar de abia acum am intrat în focurile unei campanii prezidențiale. După trei luni, cinci crize de nervi și patru kilograme în minus, îți zic cu mâna pe inimă că îmi place. Adrenalina de care ai parte, feedback-ul instantaneu pentru deciziile pe care le iei, presiunea enormă, toate chestilea astea provoacă dependență. Nu va fi ultima campanie. Obiectivul pentru 2015-2017 este să particip la o campanie electorală în altă țară din cartier.

În negativ pot să-ți zic că politica din România suferă de aceleași boli ca bloggingul din România: orgolii mari, inflație de păreri avizare și zero disciplină. Iohannis nu prezintă simptomele astea. Mă bucur că a câștigat.

Cum ți-ai petrecut ziua de duminică, ziua votului?

La birou, cu stomacul strâns între cafele și emoții. Apoi la Bistro Eden, ca să-mi refac forțele cu niște carne crudă și un vin. Înapoi pe Kiseleff. Emoții, neîncredere, telefoane, urlete, felicitări, imnul național, șampanie. Apoi Energiea, alături de suporterii nearondați politic. Apoi somn. Acum vacanță.

 

Standard

41 de gânduri despre „Vlad Tăușance, unul dintre oamenii care l-au ajutat pe Klaus Iohannis să devină primul politician european care a atins 1 milion de LIKE-uri pe Facebook

  1. Pingback: Cum a câștigat Klaus Iohannis pe internet

  2. Om zice:

    Am sperat și m-am rugat să devină președinte. Acum sper și mă rog să rămână președinte și să poarte o vestă anti-glonț! Cred că îi este un dorn im auge lui putin !!! Mare grijă! Sa nu se adeverească asemănarea cu JFK și din punctul ăsta de vedere!

  3. Un oarecare zice:

    Fals, pierzatorul l-a ajutat, mai degraba impins de la spate pe castigator sa ajunga la aceste rezultate, atat online cat si offline.

  4. Pingback: OMUL din spatele lui Klaus Iohannis explică CUM a folosit FACEBOOK-ul pentru a câştiga alegerile. Care a fost MOMENTUL DECISIV - ActiveNews

  5. stevens zice:

    ati promovat excelent un produs gol de continut , adica o manipulare f reusita a „tinerilor” ! trista generatie , triste vremuri !

  6. Cosmin zice:

    Sarut mainile!
    Am o rugaminte, imi puteti oferii adresa de e-mail a lui Vlad Tăușance?
    As putea sa-l ajut cu cateva initiative eficiente. Daca raspunsul dvs este afirmativ, puteti sa-mi transmiteti acest amanunt in casuta electronica pe care am completat-o.

    In nadejdea ca m-ati inteles,
    cu aleasa pretuire,
    Cosmin

  7. Pingback: Klaus Iohannis-the most popular political leader in Europe on Facebook

  8. Pingback: Klaus Iohannis - cel mai apreciat ider politic din Europa pe Facebook

  9. Klaus Iohannis ca persoana si presedinte ales este o invitatie la reconstructia tarii ca dupa un Tzunami ce a tinut 25 de ani.
    Eu personal, ca unul care a avut sansa de a fi parte din Diaspora SUA, ma simt obligat sa raspund pozitiv si cu toate energiile si experienta dobandita peste granitele Romaniei. Totodata cred ca munca ta exemplara si unica Vlad Tausance, nu trebuie sa ia o pauza prea mare, balaurul rapus mai gafaie. Trebuie sa vorbim despre viitorul nostru cu tact si eleganta. Transmite-i D-lui Presedinte Klaus Iohannis felicitari pentru izbanda si multa putere ‘la treaba!’ Si facut ordine in ograda noastra numita Romania.

  10. Alex zice:

    Mai degrabă s-a mizat pe ura interioară a unui popor sărac dar cu acces la tehnologie știind încotro să o îndrepte.

  11. dragos zice:

    @Andreea, felicitari pt interviu! Exceptional!
    Felicitari si echipei care a lucrat la campanie si la mai multe! Odihna pt 2016😉.

  12. Pingback: Pericolul celor un milion de fani | Sorin Tudor

  13. Ionita Marian zice:

    Acum sper ca Dl. Iohannis se ne aduca prosperitatea si tot ceea ce ne-a promis. Nu ma refer la lapte si miere. Curatenia care ar trebui sa se faca ar fi prea mare, altfel cele doua bunatati s-ar polua. Daca insa nu va fi asa, atunci o sa-l chemam pe Vlad Tausance, eventual ceva hakery,ca, stand in fata ecranului, sa ne dea macar un pic de cartofi si ceapa. Ma intreb, cum va reactiona VT in caz de nereusita experimentului cu un presedinte fara sustinere politica. Precizez: de mult timp imi doresc o personalitate romana adevarata care sa conduca aceasta tara binecuvantata, al carui teritoriu este dorit si de multi altii, dar fara romanii adevarati, indiferent de nationalitate.

  14. Alexandru Lascau zice:

    Felicitari ca profesionist! Daca ai facut-o ca mercenar angajat (banii si in rest …) am totusi niste intrebari: daca nationalismul local, „sunt banatean cu bunici ardeleni” functioneaza la tine cum de nu iei iti pui problema identitatii nationale? Esti cumva adeptul grupului de Cluj, cel care vrea o tara numita Transilvaniae? Marele pasoptist Eftimie Murgu iti spune ceva? Ai citit ceva din acesta personalitate? Eu cred ca toti pasoptistii se invartesc in mormant acum vazand cum facebook-cistii isi neaga toata istoria doar din dorinta de fi „cool”. Cand vei vedea autonomia si independenta tinutului secuiesc, regiunea autonoma independenta Maghiara, Transilvaniae tinut independent ai sa le spui copiilor tai ca e mai bine asa? Nu ai trait mizeria care s-a intamplat in fosta Jugoslavie? Nu vezi ce se intampla in Ucraina? Nu poti sa gandesti ca tinuturi independete mici vor fi mai usor de condus si subjugat economic?

  15. Nicoleta zice:

    De ce nu-mi publicati comentariul?

    Mi se pare halucinant cu cata franchete si lipsa de jena vorbeste omul asta despre un candidat la presedintie ca despre un brand, facand chiar analogii. Eu inteleg ca e meseria lui, marketingul, dar sa se vorbeasca, scrie, despre realizarea sa de un milion de like-uri prin metoda de promovare a unui produs, si nicidecum a unui candidat cu un program politic mi se pare rusinos. Mai rusinos mi se pare faptul ca romanii s-au complacut din nou cu “raul mai mic” si ca n-am iesit in strada din clipa in care au aparut in strada meclele candidatilor insotite de aceleasi vorbe goale pe care le stim de atatia amar de ani.

  16. Iulia zice:

    Hai sa nu facem un erou din el. Eu am stat deja de o saptamana ore lungi pe Facebook, citind despre campania mizerabila a PSD de pe paginile protestelor care se organizau in toata tara, cand am aflat ca si Iohannis are pagina de Facebook. Online-ul a castigat aceste alegeri, dar nu pagina lui Iohannis. Ci revolta impotriva contracandidatului, a minciunii si furtului reprezentat de el. Cum am strigat si pe strazile Clujului: „Vrem un presedinte, care nu ne minte!”.

  17. Pingback: Vă doare-n Facebook. Sau cum s-au câștigat alegerile astea și de ce s-a cumințit subit clasa politică.  | Stimabile

  18. Georgiana zice:

    interesant articol! Ar fi putut fi si mai interesant daca nu ar fi fost plin de termeni de specialitate pe care un profan nu ii poate intelege si asimila. Pana la urma, nu suntem cu totii specialisti ai domeniului. Explicarea lor de catre intervievat sau autor ar fi dat dovada de un plus de respect fata de cititori.

  19. Andreea, eu am fost sigura ca va castiga domnul Kalus Johannis🙂 Si cred ca decenta nu este plictisitoare, ci necesara, mai ales in aceste vremuri si mai ales in tara noastra. Din raspunsurile lui Vlad suna tare aiurea cand spune despre domnul Johannis ca a fost un „produs politic greu de promovat in online”. Produs? Offf… Vlad, in ciuda formularilor in termeni seci, ca de afaceri, te felicit pentru munca ta! La fel merita felicitari intreaga echipa!

  20. flopp zice:

    Va imbatati cu apa rece….ADEVARUL E DINCOLO DE NOI ( HOTARELE ROMANIEI ) !! Suntem niste papusi…iar sforile se trag din alta parte ! …dar ma rog … bucurati-va in continuare pentru NIMIC ! Manifestarile Diasporei nu sunt rezultatul FB …. alta mana ,,dibace” a facut ,,jocurile” ! Doamne ajuta-ne !

  21. Ioan Tinc zice:

    Valul scimbarii a fost generat de nemultumirea romanilor din strainatate care nu au reusit sa voteze .Indiferenta autoritatilor a amplificat nemultumirea care le-a fost transmisa si apropiatilor din tara .Fiind la curent cu imensa campanie anticoruptie din tara care parea ca ataca doar stanga ,nemultumirea a captat o orientare „anti comunista”si anti Ponta. Aici intervine Vlad cu tehnicile pe care le-a descris si amplifica efectul la nivel „tunami”.Efectul s-a vazut .Cred ca acum Vlad ar trebuii sa „ceeze „un anti val care sa linisteasca apele daca nu vrea sa distruga Romania cu tot ce are ea mai scump.INTRGRITATEA,INDEPENDENTA ,UNITATEA.Poate lua examlul DNA care arata si cealalta fata a medaliei .CORUPTIA DE DREAPTA. Sumele sunt cam la fel ,tot de sute de milioane de euro vorbim……..!

  22. Pingback: Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri? (W46 2014) | refresh.ro

  23. Pingback: FB - noul câine de pază al democraţiei româneşti - Observatorul European de Jurnalism

  24. gnelu zice:

    Esti nemaipomenit! N-am stiut de „miscarea” asta. Dar, aproape ca tine, crescut in Timisoara cu mama banateanca si tata nascut sub varful Vladeasa, am tinut din toata inima sa castige Iohanis. Cand am vazut ca a ajuns, cred ca pe la praz, la 50%, am stiut ca infatuatul ponta a iesit din joc.
    Dar pentru ce ai facut si eu si toata familia mea cu toti prietenii mei iti multumesc si iti doresc sa ti se indeplineasca visul si visurile

  25. Pingback: Facebook is Dead for Romanian Politics – And Always Has Been | dFTW!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s