Uncategorized

Mâncarea, a love-hate relationship [Dragă, jurnalule]

io1

Sincer, vă spun, îmi vine să râd când mă gândesc cu ce-mi bat capul; dar oricât de caraghioasă ar părea, problema mea e una reală, pentru că îmi consumă timp și energie, deci trebuie să fac ceva în privința ei.

Am făcut din aspectul fizic o obsesie. Și din cauza asta, cu cât îmi doresc mai tare să arăt așa cum îmi imaginez că pot să arăt, cu atât obiectivul meu pare, și chiar e, mai greu de îndeplinit. Am fost toată viața o tipă plinuțo-grasă, care a reușit să slăbească de câteva ori, însă menținerea numărului de kilograme a fost mereu o provocare. În plus, am tendință spre îngrășare, deci oricât aș vrea un cântar care să arate puțin, el arată mereu mai mult. În plus, am o relație conflictuală cu mâncarea pentru că cred că orice aș mânca, mă va îngrășa. Mănânc cu plăcere și cu vinovăție în același timp. Cu toate astea, în ultimul an și jumătate, stilul meu alimentar s-a schimbat în bine în proporție de 70-80%. Dar tot nu e de ajuns pentru că, chiar și-așa, nu am ajuns încă la acea formulă prin care să mă pot menține la numărul de kilograme dorit, cu alimentație optimă și care să mă satisfacă și cu mișcare de două-trei ori pe săptămână (obicei pe care, de asemenea, îl mențin în mod constant de aproape 2 ani). Peste toate astea, stau foarte prost cu răbdarea, adică îmi lipsește. De obicei, când îmi pun în minte ceva, trag tare să obțin ce îmi doresc într-un timp cât mai scurt. Asta sunt eu! Însă corpul meu a fost acolo de fiecare dată să îmi dovedească că nu poți să ai mereu ce îți dorești. Am fost întrebată de ce vreau așa tare să arăt fit. Sincer, nu există niciun motiv care să aibă sens pentru oamenii din jur, dar există unul care are sens pentru mine: nu mai vreau să fiu durdulie. De fiecare dată când mă gândesc la toate lucrurile astea legate de aspectul fizic îmi vine să râd de mine: dintre toate problemele de natură intimă pe care un om le are cu sine însuși și pe care încearcă să le rezolve, la mine trebuia să fie tocmai treaba asta cu corpul. Spun ”trebuia” pentru că nu am ales eu să fie așa, pur și simplu treaba asta a fost dintotdeauna în mine și în mintea mea, nici măcar nu fac parte dintre cele care au avut de suferit din pricina greutății în sensul că lumea s-a purtat urât cu mine și, de aici, trauma. Nicidecum! Cu toate astea, corpul meu fizic e preocuparea mea intimă și fie că o privesc cu prea multă seriozitate, fie că o privesc cu detașare, îmi ocupă o bună parte din gândurile zilnice.

Ce îmi doresc să obțin? Păi, pe scurt, un corp pe care să-l pot menține din punctul de vedere al kilogramelor și-o atitudine sănătoasă vizavi de mâncare, pe care să nu o mai încarc cu niciun fel de simbolistică și s-o iau ca atare drept combustibil pentru organism și atât. De aceea, în urmă cu o lună de zile m-am dus la omul care cred că mă poată ajuta în această nouă etapă în care încerc să îmi rezolv problemele cu mâncarea, Cori Grămescu. Am ales-o pe Cori în această fază din câteva motive relevante pentru mine: 1) și ea a fost grasă; 2) și ea a avut aceleași fixații pe care le am și eu în legătură cu mâncarea și sportul; 3) și ea e o tipă cu o lume interioară contradictorie și stări de spirit care oscilează între ”acum rup tot și dau dovezi la lume” și ”nimic nu are sens, nimic nu are rost, de ce ne batem capul”; 4) a înțeles că nu pot să trăiesc fără carbohidrați și că am o relație de iubire cu pâinea; 5) îmi place că nu îmi judecă nevoile alimentare; 6) e femeie și înțelege la un nivel empatic cam toate emoțiile și dilemele pe care le am în legătură cu corpul meu și, oricât de discriminatoriu ar suna povestea asta, ”she has been there and she has done that”, cum ar spune englezul, iar argumentul ăsta nu poate fi combătut.

Așa că povestea mea cu sportul și alimentația intră într-o nouă etapă în care accentul va cădea pe mâncare și pe felul în care reușesc să gestionez aspectul ăsta, de acum înainte, pe termen lung, astfel încât, o dată și, sper, pentru totdeaua, să reușesc să închei cu brio acest capitol și să-l declar o situație rezolvată. Până atunci însă mă ofer, din nou, cobai și vă invit să fiți alături de mine și de mărturiile mele cu iz terapeutic din care sper că și alții care se află în aceeași situație ca și mine vor avea ceva de învățat și de înțeles. Aceasta e rubrica mea nouă: Dragă, jurnalule.

cori4

Am ales-o pe Cori pentru că suntem bântuite, cumva, de aceleași obsesii, nu că treaba asta ar fi vreo bucurie, dar, în cazul de față, este.

Am avut mereu fluctuații mari de greutate și ca să mențin un număr de kilograme apropiat de ce-mi doresc, a fost mereu dificil pentru mine. În teorie pare ușor, faci sport, mănânci cum trebuie și treaba pare rezolvată. De ce nu este totuși atât de ușor?

Nu e atât de ușor pentru că, din păcate, corpul nostru nu știe matematică. În teorie, aplicând formula aport caloric-consum caloric=slăbire și fericire câtă vreme consumi mai mult decât mănânci, totul e simplu și frumos. În realitate, ecuația asta pierde din vedere multe variabile; bagaj genetic, tehnici de antrenament folosite, calitatea musculară, punctul de plecare în antrenament, set-point theory și aș mai putea continua. În realitate, mai ales dacă obiectivul este de a ajunge sub greutatea la care corpul se menține cel mai ușor (set point theory), progresul apare lent și cu multă muncă. Trebuie schimbată compoziția corporală, trebuie crescută calitatea masei musculare și trebuie optimizat sistemul hormonal și nervos înainte de a putea menține o greutate mică sau un procent scăzut de grăsime corporală. În tot acest timp, important e să mănânci corect și să faci antrenamente eficiente, dar „corect” și „eficient” trebuie corelate cu „progresiv”, „diversificat” și „flexitarian” pentru a putea fi menținute în timp. Iar cand în ecuație intră și o viață trăită în context urban, cu un volum mare de stres și nevoia de a ajunge la echilibru emoțional și mindfulness, deja povestea se complică. Din acest motiv e atât de greu, pentru că sunt multe variabile și, în realitate, starea de bine e un concept holistic și greu de atins.

De fiecare dată când am fost într-un proces de slăbire împreună cu bărbați, rapiditatea cu care ei obțineau rezultate în raport cu femeile mă uimea mereu. Ce fac ei și nu fac eu? Când vine vorba despre diferențele dintre femei și bărbați în procesul de slăbire, care sunt aspectele de care ar trebui să ținem cont?

Ca femei e foarte important să nu ne comparăm cu bărbații pentru că, în primul rând, avem alt sistem hormonal și alt sistem digestiv. Avem o masă musculară cu o compoziție diferită de cea a bărbaților, avem alte obiective estetice în antrenament, avem genetic un procent mult mai mare de grăsime corporală și, cel mai important, avem estrogenul și progesteronul care, pe durata unui ciclu menstrual, schimbă complet datele jocului. Iar bărbații au testosteronul, care este principalul vector al creșterii musculare, după antrenamentul de hipertrofie. În mod real, corpul femeii este programat genetic să fie cald și pufos, adică să avem o masă musculară fără densitate crescută și un procent de grăsime corporală mai ridicat, pentru a ne pregăti pentru etapa maternității.

cori

Cori speră că, într-o zi, asemenea ei, voi găsi că alergarea înseamnă plăcere; o las să spere, deocamdată yuck.

Sunt o tipă destul de disciplinată și de fiecare dată când am fost într-un proces de slăbire, am avut rezultate bune, dar menținerea s-a dovedit mereu o povară. În ciuda faptului că am respectat o dietă echilibrată, la mine o parte dintre kilograme au revenit, cumva, peste noapte. De ce se întâmplă asta?

Menținerea este întotdeauna problematică pentru că este o reacție a corpului la stres. Puțini sunt cei care realizează că slăbirea și antrenamentul reprezintă factori de stres pentru organism și prima reacție a corpului, de îndată ce stresul își diminuează intensitatea, este să „fight back”. Sunt foarte puțini cei care au și un program de menținere în minte, de obicei gândesc până la atingerea unei greutăți/valori a procentului de grăsime corporală și apoi se miră că nu pot menține rezultatele. Plus că, de obicei, se merge pe programe de nutriție foarte restrictive și antrenamente foarte dure, care sunt imposibil de menținut pe termen lung de către un om care nu are ani de sport în spate. Majoritatea celor care își pun problema menținerii sunt persoane care au fost sedentare ani de zile, se apucă brusc de sport intens și încep să își compare rezultatele cu oamenii care fac sport la nivel de performanță dintotdeauna. Însă corpul are nevoie de timp să se reconstruiască, iar un dezavantaj metabolic cauzat de sedentarism, uneori nu poate fi depășit decât după ani de muncă. Iar asta o spun din perspectiva unei foste grase care face sport zilnic și mănâncă echilibrat de 10 ani. Pur și simplu nu-mi pot compara corpul cu cel al colegelor mele instructoare care vin din sportul de performanță, avem alt procent de grăsime și altă densitate musculară. Și cel mai important aspect care trebuie înțeles este că procesul de menținere este on-going, el nu se încheie vreodată, ci se adaptează permanent la stilul de viață, programul de antrenament și vârsta celui care, cândva, a slăbit.

În legătură cu corpul meu, am reușit să fac un lucru care mă bucură nespus, să îl remodelez și să îi dau un aspect puternic. Cu toate astea, în ceea ce privește kilogramele, oscilez în continuare destul de mult. Mi-am pus în minte să fiu o tipă subțire și am făcut totul pentru asta, cu toate astea corpul meu pare să fie de altă părere în privința aspectului pe care îl vrea. Când vine vorba de inteligența minții versus inteligența corpului, cine câștigă disputa și cum ar trebui să gestionăm povestea asta?

Dacă avem răbdare și gândim în afara cutiei, câștigă mintea și voința. Dar trebuie timp, nervi de fier și perseverență. Ca să ajungem la un nivel constant de greutate vorbim de o perseverență de câțiva ani buni în a munci „pe brânci” la propriul corp și cap. Deci, strict legat de tine, dă-ți timp în care să faci echipă cu corpul tău, să nu te mai lupți cu el și să aplici acele mici „secrete” de aliniament și postură care schimbă forma mușchilor și reglează proporțiile corpului. Apoi trebuie să ieși din zona de rutină și să faci yoga, stretching, running și toate celelalte forme de mișcare către care nu ai o atracție naturală. Nu poți avea un trup zvelt fără să fii elastică și cu o bună rezistență în anduranța cardio.

great

Sunt obișnuită să muncesc ca să devin ”great”, deci, iată, atac problemele care mă macină pe toate părțile posibile. Orice s-ar întâmpla, măcar, la sfârșit, voi putea spune că am făcut tot ce mi-a stat în putință și că am apelat, mereu, la cei mai buni oameni care să-mi fie alături.

Sunt un om care caută răspunsuri și, când nu le găsesc în cercurile apropiate, sap mai adânc. Așa că te întreb, ca studentă la medicină, de data asta, există explicații științifice care influențează oscilația numărului de kilograme în ciuda faptului că omul pare să facă treaba ca la carte? Ce fel de investigații ar trebui să facă o persoană care, deși mănâncă cum trebuie și face mișcare, nu reușește să slăbească ori, dimpotrivă, adună kilograme?

Înainte de a începe orice program de slăbire/sport, aș face un set uzual de analize de sânge, un control la inimă, o ecografie abdominală și un test de efort. Ca femeie, aș verifica întotdeauna tiroida, suprarenalele și ovarul polichistic. Apoi aș merge mai adânc și m-aș uita la alimentație, antrenamente și programul de somn și hidratare. După aia mi-aș da timp și m-aș bucura de proces. La bărbați e mai simplu, în principiu ne interesează testosteronul, suprarenalele și cam atât, într-o primă fază.

În legătură cu corpul meu, din nou, ce fel de rezultate mai pot obține la el din punct de vedere al aspectului, al definirii, al numărului de kilograme și care ar fi specificitățile corpului meu de care trebuie să țin cont astfel încât să am o imagine reală a ceea ce pot obține mai bine în ceea ce îl privește, fără să mă mai amăgesc cu obiective pe care, dacă le pot atinge, nu le pot menține?

Hai să vorbim despre ce se poate întâmpla după ce te alimentezi „natural” o perioadă, dă-i timpului, timp.

Cori Grămescu e personal trainer, personal coach și owner al sălii de sport pentru femei, LadyFIT Gym – first gym for delicate women. E ghidul și îndrumătorul meu în această perioadă când mă ajută să îmi rezolv problemele cu alimentația și felul defectuos în care mă raportez la mâncare.

Fii la curent cu oamenii pe care îi întâlnesc și locurile pe care le vizitez pe pagina mea de Facebook. Ține aproape cu un simplu LIKE.

Standard

Un gând despre „Mâncarea, a love-hate relationship [Dragă, jurnalule]

  1. Darling, keep at it cat timp te face fericita 🙂 Si tine minte ca nu esti singura, 95% din oamenii care slabesc se ingrasa in urmatorii 5 ani la loc, din pacate – daca ai timp si the timing is ok with ya, listen to this, fara sa fie nicio scuza pt nimic – https://www.youtube.com/watch?v=rVLj2vQBw1c&feature=youtu.be&list=UUmo8tRsZdQo5zX1_HA4DWHw

    Tie iti face mare placere sala, stiu ca si alimentar esti mult mai echilibrata ca mine – find you bliss in chestia asta si remember always ca autocritica nu a facut pe nimeni mai ambitios, pe mine chiar m-a bagat in depresii babane. Fa cat iti face placere, de orice natura ar fi placerea aia.

    Eu m-am intors la kg avute in ian 2013, am fost tare frustrata ca nu m-am ingrasat in sarcina cat mi-a zis doc ca ar fi bine (9 kg total, eu m-am ingrasat 13 de la nunta incoace..copilul cu tot harnasamentul are max 6 in astea 5 luni in care sunt) dar nu mai am energia sa ma cert. Tot ce pot sa-mi propun e sa fac azi alegerile alimentare mai bine ca ieri si ideal un pic de miscare prin casa.

    E soc mare, ce sa mai – insa stiu si 2-3 oameni care au facut din regim alimentar si sport un stil de viata, si cred ca si Cori e printre ei – iti doresc multa inspiratie si zen si keep on sharing, we’re with ya!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s