Uncategorized

Adrian și Șerban, băieții care au adus realitatea augmentată pe coperta revistei VIVA!

Pe 5 martie 2015 a apărut prima copertă-video a unei reviste glossy din România. VIVA! a înregistrat o dublă premieră: a adus-o pentru prima dată pe Inna alături de mama și bunica ei în paginile unei reviste din România și, de pe coperta revistei, cu ajutorul realității augmentate, Inna a transmis un mesaj cititorilor. Acest lucru a fost posibil datorită lui Adrian Posteucă și Șerban Copot, de la Concept Factory, și Cristinei Stănciulescu, publisher în grupul Ringier, care scoate revista VIVA! pe piață. M-am întâlnit cu Adrian și cu Șerban pentru că am vrut să văd cine sunt acești băieți, ce planuri au ei și de ce cred că realitatea augmentată este viitorul în comunicare.

20150309_151305

De la stânga la dreapta: Șerban Copot și Adrian Posteucă sunt băieții care au făcut posibilă prima copertă-video din România pentru revista VIVA!

Este luni, miezul zilei și beau deja a treia cafea într-unul dintre locurile mele preferate din București, M60. Îi aștept pe Adrian și pe Șerban, băieții care au făcut posibilă prima copertă-video a revistei VIVA! pe care o și am în față, căci mi-am cumpărat-o în drum spre întâlnire. Aplicația Junaio încă nu am descărcat-o din Play Store pentru a scana coperta și-a vedea care este mesajul Innei, protagonista numărului de martie și personajul care a avut șansa de-a contribui, în premieră, la această găselniță tehnologică.

Primul care sosește este Șerban Copot, pe care cei mai mulți dintre voi îl cunosc drept unul dintre membrii trupei Animal X. Este pentru prima dată când îl văd în carne și oase și am ocazia să ne cunoaștem și mi se pare un moment amuzant pentru că și eu, cu ani în urmă, îi ascultam muzica, pe vremea în care trupa era considerată un fenomen. Pare un tip simpatic, care ține la glume și, în plus, ca majoritatea celor care mă cunosc pentru prima dată, crede că sunt din Ardeal. Îi spun rapid că singura mea legătură cu acea zonă este bunicul care s-a născut și-a crescut în Făgăraș, dar cam atât.

Adrian Posteucă vine la câteva minute distanță și, ca de obicei, este un tip îmbrăcat impecabil din cap până-n picioare. Așa a fost de când îl cunosc, adică de trei ani de zile. Amândoi am fost colegi la Digi24. Cu toate că Adrian a lucrat ca reporter aici, dar și la B1, știu că tehnologia a fost dintotdeauna o pasiune. Mereu la curent cu noutățile, a avut capacitatea de-a ”mirosi” viitorul și de-a intui care vor fi tendințele în acest domeniu. ”Realitatea augmentată înseamnă să vezi mai mult decât realitatea imediată. Cu realitatea augmentată ai pe loc acces la o serie de informații pe care, altfel, ar trebui să le cauți din surse diferite”, explică el, pe scurt, despre ce este vorba.

20150309_151440

Cu un smartphone și aplicația Junaio, coperta revistei VIVA! prinde ”viață”.

”Concept Factory a introdus digitalul în print”, rezumă Șerban, în două cuvinte, ceea ce s-a întâmplat la revista VIVA! ”Să-ți dau un exemplu”, continuă Adrian, ”am fost singurii nebuni care s-au gândit să ducă electricitatea la bloc, ca să spun așa, să facem realitatea augmentată disponibilă și pentru majoritatea oamenilor. Nu mă înțelege greșit, nu suntem primii din România care folosesc conceptul ăsta de realitate augmentată, dar suntem primii care, prin intermediul unei reviste glossy, o facem populară în rândul unui public larg. La asta mă refer când spun că am dus electricitatea la bloc. O aveau doar boierii și, odată cu noi, o are toată lumea.”

Când Adrian și Șerban s-au întâlnit pentru prima dată cu Cristina Stănciulescu, publisher în grupul Ringier, și i-au povestit despre conceptul ăsta cu realitatea augmentivă, reacția ei a fost una vulcanică. ”Cristina a strigat <Ce tare, ce nebunie, o vreau!>”, își amintește Adrian. ”VIVA! a înțeles foarte repede despre ce este vorba, a intuit că ăsta s-ar putea să fie un instrument de viitor super util care să ajute și presa și publicitatea deopotrivă și a găsit resursele financiare necesare să transforme ideea noastră în realitate”, povestește Șerban. El continuă: ”Sper ca această tendință să devină din ce în ce mai cerută și, cu ocazia asta, presa glossy, dar nu doar ea, să reușească să iasă din zona gri în care se află acum, în care nu-și mai găsește nici publicul, nici publicitatea. Realitatea augmentată e șansa acestei industrii de-a se reinventa și revitaliza.” ”În plus, cu ajutorul realității augmentate poți afla și alte informații utile: de pildă câți oameni au văzut revista, câți au scanat-o, deci câți se joacă cu conținutul tău”, spune Adrian. În doar patru zile de când revista a apărut pe piață, peste 300 de oameni au descărcat aplicația Junaio și au văzut coperta-video, unii și de câte două ori. Este încă devreme totuși pentru o evaluare, însă începutul este promițător.

20150309_151625

Șerban Copot îi arată fotografului Alex Gâlmeanu care e treaba cu aplicația de realitate augmentată.

”Publicul trebuie educat în acest sens, trebuie să înțeleagă benificiile tehnologiei și felul în care aceasta îi poate ajuta și le poate ușura viața”, este de părere Adrian. ”În piață există foarte multă informație și majoritatea se bazează pe conceptul de divertisment. Știu că mulți pun conceptul ăsta în legătură cu ideea de facil, de superficial, însă nu e chiar așa. Dacă știi să folosești divertismentul cum trebuie, poți face lucruri de calitate, poți educa publicul”, explică Șerban, care spune că, în prezent, au un proiect pentru învățământul românesc prin care încearcă să introducă realitatea augmentată în manualele școlare. ”Imaginează-ți că la ora de biologie vei putea vedea procesul de fotosinteză ca pe un video”, mă lămurește Adrian. Într-adevăr, e o idee tare! Poate că dacă exista așa ceva când eram eu în școală, biologia ori chimia mi s-ar fi părut materii distractive și aș fi reușit să obțin note mai bune decât cele de 3, 4 și 5 între care mă zbăteam în majoritatea timpului.

”Ceea ce noi facem este să oferim un instrument nou clienților noștri care își doresc să ajungă la mintea consumatorului. Când am spus de inflația de informație, m-am referit și la bătălia dintre branduri, căci fiecare își dorește să ajungă la mintea consumatorilor. Cu realitatea augmentată poți să gândești proiecte inovatoare care se bazează pe interacțiunea dintre brand și consumator și asta înseamnă câștig de ambele părți”, spune Șerban. ”Ce s-a întâmplat cu noi și revista VIVA! a fost un moment astral, dacă îl pot numi astfel, ei aveau în minte coperta, așa că li s-a părut un moment oportun să facem această combinație pentru un efect spectaculos”, explică Adrian.

20150309_151320

Șerban și Adrian au planuri mari: pe viitor ei își doresc să introducă realitatea augmentată în manualele școlare pentru ca educația să devină, în sfârșit, distractivă.

În viitor, băieții, împreună cu echipa pe care o conduc, își doresc să dezvolte o aplicație de realitate augmentată 100% românească. Junaio, aplicația cu care oamenii pot vedea coperta revistei VIVA!, este un browser de realitate augmentată, cam cum sunt Explorer sau Mozilla, însă nu este producție locală. ”Ce vezi tu cu revista este o mică felie din tortul mare care se numește realitate augmentată. Pe viitor, vrem să ne extindem către evenimente, de exemplu, să mergi pe stradă și un personaj de desene animate să meargă pe lângă tine sau să-ți aducem un interpret cunoscut care să cânte lângă tine ca și când ar fi cu adevărat acolo”, spune Adrian. ”Alături de echipa noastră putem face orice. Echipa e din România, atât producția video și audio, cât și echipa de programare și visual effects e alcătuită din oameni pe care îi cunoașteam și cu care am mai lucrat și înainte de proiectul care se numește Concept Factory. Când au aflat că facem coperta pentru VIVA!, au fost super entuziaști”, povestește Șerban.

viva

Prima copertă-video din România aparține revistei VIVA!

Anunțuri
Standard

3 gânduri despre „Adrian și Șerban, băieții care au adus realitatea augmentată pe coperta revistei VIVA!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s