Uncategorized

(P) Semințele chia și beneficiile lor

Am început să mănânc predominant sănătos în urmă cu doi ani de zile când am înțeles că silueta pe care mi-o doream nu se menține numai cu sport și că, de fapt, practica din bucătărie este mai importantă decât cea din sala de sport, că cele două merg mână în mână și că una fără cealaltă nu se poate. Când spun ”predominant sănătos” mă refer la faptul că încerc să fac cele mai bune alegeri alimentare fără să transform mâncarea în obsesie (am fost și acolo, dar asta este o altă poveste care nu a dus nicăriei și pe care, poate, am să o spun cu o altă ocazie). Să ai o alimentație predominant sănătoasă este o chestiune de exercițiu și disciplină ca orice atitudine nouă pe care ne propunem, spre binele nostru, să o adoptăm. Nu este mereu ușor să interiorizezi noi obiceiuri, dar practicate cu regularitate ele devin, la un moment dat, obișnuință.

tara

Membrii tribului Tarahumara sunt atleți desăvârșiți. Pentru ei, alergatul ține de educație și de cultura tribului.

Așa că, în anul 2013, când mi-am propus să fac lucrurile diferit în bucătărie (adică, în primul rând, să intru în bucătărie și să iau aminte la faptul că locul este o cameră din casă unde se pot face mai multe decât cafea și salate), am descoperit, printre multe rețete, mirodenii și combinații, semințele de tot felul. Printre preferatele mele au fost cele de chia pentru că ele pot fi folosite în tot felul de preparate, de la smoothies, la prăjituri raw vegane și până la … omletă. În plus, după ce am citit cartea ”Născuți pentru a alerga” a jurnalistului Christopher McDougall, semințele de chia m-au intrigat și mai mult. Asta pentru că, în carte, autorul povestește despre obiceiurile tribului mexican Tarahumara, ai cărui membri sunt considerați, și în prezent, cei mai rapizi alergători din lume. Asta și datorită consumului de semințe chia sub formă de băutură (chia fresca) care le oferă energia necesară pentru a străbate, în fugă, sute de kilometri pe zi prin canioanele fierbinți.

În bucătărie, trei dintre rețetele mele preferate cu chia sunt:

Chia Fresca

fresca

Este o minunată băutură de vară, ușor de preparat și răcoritoare. Astfel, într-un pahar, se pun semințe chia peste care se toarnă apă de cocos (eu o iau de la Fru Fru) și suc de ananas, pentru a-i da savoare. Semințele chia absorb lichidul și-și măresc volumul astfel că băutura are o consistență gelatinoasă, dar care se poate bea foarte ușor. Pe vremea asta, eu o mai țin la rece și, înainte să o consum, storc și puțin lime peste ea. Evident, rețeta de bază este doar cu semințe chia și apă, dar pentru că ”imaginația e mai puternică decât cunoașterea”, vorba lui Einstein, combinațiile sunt nelimitate și țin de propria creativitate.

Omletă cu quinoa și legume

scramble

Ouăle sunt printre preferatele mele la micul dejun, dar nu numai. Aș putea să mănânc ouă la orice oră din zi și din noapte pentru că organismul meu le tolerează foarte bine și este o sursă inegalabilă de proteine. Pentru a-i mări aportul de nutrienți, am adăugat la omleta de dimineață și semințele chia pe care, de fapt, le amestec în quinoa cu legume. Fierb quinoa până capătă o consistență moale, ca orezul, apoi o amstec cu legume și pun peste toate astea o linguriță de chia (e cantitatea pe care am găsit-o recomandată mereu și pe care o urmez ca atare). Omleta se face așa cum se face o omletă (sigur știți cu toții cum).

Smoothie cu fructe și semințe de chia

smoothie

Băutura asta este pe principiul ”orice merge”. Smoothie e un soi de ”purgatoriu” al fructelor, semințelor, nucilor și ce-ți mai trece prin cap pentru că, odată date prin blender, nici nu mai contează ce ai pus înăuntru, nimic nu mai arată ca înainte. Unul dintre smoothie-urile mele preferate rămâne cel cu iaurt de capră, ½ de banană, zmeură cât cuprinde, câteva nuci, câteva migdale, câteva caju și o linguriță de semințe chia. Totul se dă prin blender și se obține o băutură cremoasă, consistentă, numai bună să îți începi ziua.

Acum, că ți-am spus despre rețetele mele preferate, să-ți zic câte ceva despre cele mai importante beneficii ale semințelor chia așa cum au fost ele enumerate, în repetate rânduri, de oamenii de știință:

  1. Sunt carbohidrați cu multe fibre. Altfel spus, deși sunt carbohidrați, ele conțin multe fibre, deci intră în categoria low-carb. Tocmai datorită acestor fibre, odată ce se găsesc în mediu lichid, ele absorb până la de 10-12 ori greutatea lor în apă și capătă o structură gelatinoasă, care se expandează în stomac.
  2. Conțin proteine de calitate, ceea ce le face ideale pentru oamenii care, de exemplu, nu consumă carne pentru că sunt suficient de sățioase. Am mâncat ”icre” din chia cu pâine prăjită și au un gust interesant.
  3. Conțin calciu, fosfor și magneziu, care sunt nutrienți ce ajută la menținerea sănătății oaselor. Din nou, pentru aceia dintre voi care nu consumă lapte și produse din lapte, calciul din semințele chia pare să fie un înlocuitor de nădejde.
  4. Poate crește performanța sportivă. Am scris mai devreme despre exemplul tribului Tarahumara. Dar a existat și un experiment! În urma unui studiu pe atleți, grupul a fost împărțit în două: jumătate a băut Gatorade, iar jumătate chia fresca, băutura de care v-am zis mai devreme. Ambele grupuri au avut aceleași performanțe sportive. Așa că, chia fresca poate fi o opțiune mai sănătoasă pentru că nu conține niciun pic de zahăr.
  5. Conține acizi grași Omega 3. Medicii spun că aceștia sunt acizi esențiali pe care corpul nu îi produce în mod natural și care, deci, pot fi luați numai din alimente. Acești acizi sunt responsabili pentru bunăstarea circulației cardiovasculare și pentru sănătatea creierului.

luk

Rafal Lukasik, manager global în cercetare și dezvoltare la AVON.

Așa se face că istoricul bogat pe care semințele de chia îl au i-a determinat pe cei de la AVON să creeze gama Nutra Effects, care conține aceste semințe. Cercetătorii din laboratorele AVON, pe care i-am cunoscut în vizita mea de la începutul acestui an la Varșovia, au avut ca punct de plecare pentru aceste creme beneficiile pe care, pe alocuri, le-am menționat și eu. Întrebarea lor fundamentală a fost: dacă aceste semințe sunt bune pentru corpul nostru interior, de ce să nu fie folosite și pentru cel exterior? ”Când ai nevoie de un tratament extern pentru față, formula cu chia pe care am dezvoltat-o în cremele Nutra Effects este cea mai bună recomandare”, a spus Rafal Lukasik, manager global în cercetare și dezvoltare la AVON.

nutra

Gama de creme Nutra Effects de la AVON.

Dacă nu ați avut încă ocazia să testați gama Nutra Effects, vă ofer două crème hidratante, de zi, cu factor de protecție 15. Tot ceea ce trebuie să faceți este să îmi scrieți în secțiunea ”comentarii” despre un aliment pe care l-ați introdus, recent, în rutina voastră: cum l-ați descoperit, ce v-a plăcut la el și de ce ați ales să-l folosiți în continuare? Aștept răspunsurile voastre până vineri, 31 iulie, ora 23:59. Voi declara câștigătoare cele două răspunsuri care îmi vor plăcea cel mai mult, iar rezultatele le voi anunța în cursul zilei de marți, 4 august.

În luna februarie, AVON România m-a invitat să merg în laboratorele AVON din Polonia, de lângă Varșovia și să văd în ce constă știința bazată pe semințe atunci când vine vorba de intergrarea lor în cremele cosmetice. Lansarea gamei Nutra Effects a fost prilejul cu care am înțeles ce înseamnă să creezi și să produci la scară largă o cremă cosmetică.

Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s