Timp liber

Un weekend la Timișoara: de ce merită să mergi?

Să merg la Timișoara a fost o decizie spontană. În urmă cu vreo două luni am văzut că Ryanair, cu care nu mai zburasem niciodată, avea bilete la numai 10 euro/one way și, printre destinații, era și Timișoara. Am rezervat două bilete dus-întors pe care am dat numai 40 de euro, apoi am rezervat o cameră pentru două nopți aproape de Piața Nicolae Bălcescu, la pensiunea Arthouse Lucrezia și iată că vacanța de weekend a fost gata.

A fost primul meu zbor cu Ryanair, o experiență care mi-a plăcut.

După numai 40 de minute de zbor, am ajuns la destinație. Zborul cu Ryanair a fost fără probleme, mi-a plăcut avionul lor cu loc mult pentru picioare și cu personal amabil și, evident, faptul că am zburat lin, c-am aterizat frumos și că am rămas cu o amintire plăcută. Cu trenul, drumul București – Timișoara durează aproape nouă ore și, dacă ai ghinion, poți să rămâi în câmp, așa cum au pățit-o recent niște călători.

788

Piața Libertății din Timișoara și linia de tramvai care străbate tot orașul.

De la aeroportul Traian Vuia din Timișoara se poate ajunge în centrul orașului, aproape de Piața Unirii, la stația numită Cardinale (pentru că acolo e o fântână ca o busolă, care arată semnele cardinale) cu autobuzul E4 pentru numai 2,5 lei. Însă când am ieșit din aeroport la 9.30, autobuzul urma să vină abia peste o oră, așa că am luat taxiul până la cazare, iar drumul a costat 40 de lei. În Timișoara, tariful la taxi este mai mare, 2.19 lei/km în oraș și 2.79 lei/km în afara orașului. Cu toate astea, investiția a meritat că a fost singura dată când am mers cu taxiul, în rest am văzut orașul numai la pas.

832

Clădiri în Piața Unirii. Terasele sunt obligate să aibă umbrele albe, fără reclame colorate, pentru a păstra locul frumos vizual.

Timișoara e un oraș foarte frumos. Eu l-am văzut ultima dată în urmă cu 8 ani și e clar că nu mai seamnănă cu nimic din ce știam. Centrul e complet conservat și refăcut și nici nu zici că ești în România. Alte clădiri erau, de asemenea, în renovare. Toate investițiile au fost făcute pe fonduri europene pentru că există plăcuțe care te informează despre asta. Și, cu toate astea, mai sunt atâtea case superbe care așteaptă retuș pentru că stilul impresionant al clădirilor construite cu sute de ani în urmă te lasă gură cască și azi chiar dacă unele dintre ele sunt degradate.

Malul râului Bega e amenajat, deci te poți plimba sau poți bea un suc la o terasă.

Râul Bega e, de asemenea, amenajat așa că te poți plimba pe malul lui sau poți să stai la terasă acolo ori poți merge cu hidrobicicleta sau vaporașul, ceea ce am și făcut. În plus, s-au construit stații RATT, adică de transport public în comun pe apă. Vaporașele erau în teste, semn că, în curând, timișorenii vor putea să circule prin oraș și astfel. Ce tare!

Piața Unirii la apus.

În 2021, Timișoara va fi capitala culturală europeană și se pregătește deja pentru asta, sub motto-ul ”Share your light”. De pildă, Parcul Central era închis pentru renovare și era doar unul dintre punctele de atracție care-și pregătea schimbarea la față. Pe lângă toate obiectivele cunoscute, în Timișoara am găsite multe locuri neconvenționale, baruri și restaurante, care mi-au plăcut foarte mult și despre care voi scrie pe larg în texte viitoare, în special despre două dintre ele, Viniloteca, un shop cu beri artizanale și viniluri și Homemade, un restaurant superb într-o casă c-o fațadă dărăpănată unde surpriza dintre ce se vede afară și ce e, de fapt, înăuntru, e imensă.

Viniloteca, un loc cu bere artizanală și viniluri, care mi-a plăcut mult.

Weekend-ul ăsta în care am fost la Timișoara a fost relaxant pentru că orașul era gol. Glumeam cu Adrian și spuneam că locuitorii n-au voie să mai stea p-acolo până în 2021 ca să nu strice ce se repară ori construiește așa că suntem noi, câțiva turiști, care umblăm brambura încolo și încoace. Pe urmă ne-am adus aminte că la Cluj era Electric Castle și probabil mulți erau pe acolo. În plus, copiii și tinerii sunt deja în vacanță, deci o parte dintre ei erau poate deja hai-hui pe te miri unde.

Podul Traian peste râul Bega, pe care îl traversam în fiecare zi.

Timișoara e un oraș cu lume calmă, în care traficul auto e liniștit, se claxonează puțin, șoferii sunt disciplinați și răbdători și te lasă să treci strada. Mulți oameni merg cu bicicletele, iar sistemul pe care-l aveam și noi în București de la iVelo, îl au și ei de la VeloTM, sistemul aparținând RATT-ului, deci transportului public în comun, lucru care mi s-a părut foarte mișto.

La Două Bufnițe, o librărie haioasă și super frumos decorată.

Merită din plin să mergi un weekend la Timișoara, un oraș de care vom mai auzi cu siguranță și care are toate șansele să devină la fel de popular ca Clujul, pentru că e în continuă creștere din toate punctele de vedere. În plus, e aproape de ieșirea din țară, la numai două ore și jumătate de mers cu mașina de Belgrad.

Sentimentul că la Timișoara nu ești în România e foarte pregnant datorită lucrurilor frumoase care s-au făcut acolo și, pe bună dreptate, te întrebi de ce la București nu s-au putut investi banii cu cap. Nu m-ar mira ca în anii următori tot mai mulți cunoscuți și prieteni să tranziteze către vestul și nordul țării pentru că acolo s-ar putea să găsească atmosfera hip și viața liniștită pe care mulți, pe bună dreptate, și-o doresc.

Piața Unirii.

Fotografii: Adrian Munteanu

Standard

26 de gânduri despre „Un weekend la Timișoara: de ce merită să mergi?

1. Cu o singura observatie majora: „În plus, s-au construit stații RATT, adică de transport public în comun pe apă.” Vaporetto s-au achizitionat acum doi ani, s-au adus anul trecut in oras, dar nu circula si nici nu vor circula in viitorul apropiat, pentru ca investitia s-a facut ca si la Bucuresti: le cumparam, le transportam de la Galati la Timisoara si constatam ca legislatia nu ne permite sa le folosim pentru transport. Nu era mai simplu sa consultam legislatia INAINTE de a face achizitia. Din pacate nu e nici prima si nici ultima idiotenie facuta de acest primar sub orice critica! Concureaza cu Firea pentru cel mai prost primar din tara!

2. O timisoreanca zice:

In 2021 Timisoara va fi Capitala Culturala Europeana, o distinctie mult mai importanta, concurs pe care l-a castigat in fata Bucurestiului si Clujului.
    „Gluma” ca pe timisoreni nu-i gasesti pe strazi ca sa nu strice ce se pregateste pt 2021 este de prost gust, avand in vedere ca tot ce ati vazut voi in Timisoara este realizat de noi, cu banii nostri, prea putin venind din directie estica. In Bucuresti, unde vin bani din toata tara, desigur acest concept.
    Pana la un oras vestic mai avem mult, dar categoric nu ne comparam cu nici un alt mare oras din tara.

3. Andreea zice:

Nu va suparati, a fost o gluma inofensiva, cum bine ati citit si spus. Banuiesc ca ati inteles ca mi-a placut Timisoara foarte mult. 🙂

4. Calina zice:

Atatea laude de parca ai fost in paradis , cam multe exagerari pentru un oras care nu are prea multe de aratat , in plus 90 % dintre cladirile istorice si nu numai sunt intr-o avansata stare de degradare , cat despre „ca in vest” ………. departe !!! Toti acesti bani proveniti din taxele si impoztele platite de timisoreni se duc pe apa sambetei , depinzand de ambitiile si „ideile ” renumitului primar care sper cat de curand va devenii de trista amintire !

5. Ana zice:

Ne bucuram ca ti-a placut, Andreea, si te mai asteptam cu drag! Carcotasi si critici vor fi mereu, orice s-ar face ei vesnic sunt nemultumiti. Si din pacate timisorenii autentici sunt din ce in ce mai putini. Dar noi, cativa care am mai ramas, ne bucuram sa urmarim dezvoltarea si infrumusetarea orasului. Esti binevenita oricand pe la noi!

6. Andreea zice:

Multumesc 🙂 Pana la urma sunt doar un turist. Nu stiu probleme locale, primari etc. Parerea mea poate fi a oricarui om care ajunge acolo in vizita si caruia ii place pur si simplu orasul. 🙂

7. Tm zice:

Frumos articol, frumoase observatii 🙂 nu inteleg de ce se ataca unii altii pe aici dar departe de a fi perfect, intr-adevar lucrurile merg intr-o directie mai mult pozitiva. Te mai asteptam!

8. Ne bucuram ca ti-a placut orasul nostru si te/va mai asteptam. In mod normal, avand in vedere potentialul si trecutul orasului, peste cativa ani comparatia cu Clujul va deveni desueta.

9. Dan zice:

In 2021 Timisoara va fi capitala cultural europeana nu capitala tineretului. A fost pana recent capitala tineretului!!

10. Caxi Doina zice:

Andreea, nu sunt timișoreancă, dar iubesc mult acest oraș care m-a „adoptat” în urma cu 32 de ani. Ma bucur mult ca ai reușit doar într-un weekend sa surprinzi frumusețea Timișoarei. Sigur ca inca sunt multe de facut, dar eu vreau să-ți mulțumesc pentru ca ai văzut si descris in cuvinte foarte frumoase, ceea ce deja s-a realizat, ca ai remarcat lucrurile și locurile care fac Timișoara frumoasa. Îți mulțumesc pentru frumoasele impresii despre „orașul meu” și ma simt mandra ca Timișoara a avut un oaspete ca tine!

11. Lucica zice:

M-am nascut, am copilarit si traiesc, de mai bine de juma’ de veac in acest oras frumos, Timisoara. Ma bucur enorm ca sunt atatia oameni care apreciaza acest oras si, totodata, ma intristeaza faptul ca sunt si destul de multi carcotasi. Ma intreb daca acestia isi aduc aminte cum arata orasul acum 6-7 ani si ce a facut vechiul primar Ciuhandu in cei 16 ani cat a fost la carma „cetatii”?! Da, Timisoara e plina de santiere de cativa ani dar cum altfel am putea repara, renova sau moderniza… chiar si in propria casa, daca facem operatiuni de renovare suntem intr-o situatie de disconfort cu atat mai mult cand aceste operatiuni se desfasoara la nivel de oras. Daca Ciuhandu ar fi avut preocupari indreptate spre binele orasului acum cred ca at fi fost mai putin deranj.

12. Ionut zice:

Foarte tare articolul tau, ma bucur enorm ca ti-a placut Timisoara. Intr-adevar multe lucruri mai sunt de schimbat, dar eu zic ca directia in care se merge e una foarte buna; multe investitii, multe santiere, dar rezultatul va fi cu siguranta unul mai mult decat satisfacator. Asteptam sa te intorci cu drag.

13. Fabiana zice:

Cand am citit acest articol , sincer nu-mi venea sa cred ca este vorba de Timisoara. Poate faptul ca traiesc aici si nu ma gandesc prea des la lucrurile frumoase din oras. Mereu gasesc doar lucrurile care ma deranjeaza si pe care as vrea sa le schimb.
    Am fost deasemea surprinsa cand ai mentionat calmul oamenilor si al soferilor, ceea ce mie personal pana acuma nu mi s-a intamplat sa intalnesc. Posibil ai prins o zi in care s-au aliniat toate astrele, iar timisorenii au fost nemaintalnit de calmi.
    Ma bucur ca ti-a placut, sper sa te reintorci cu drag si sa descoperi alte frumuseti ale orasului nostru.
    Pana sa ajungem ca si Cluj, mai avem mult de „mancat”, dar nu stam rau nici noi.
    Te pup. 🙂

14. Andreea zice:

e usor sa uitam ce ne place la un oras cand suntem acolo zi de zi. la fel simt si eu adesea cu Bucurestiul meu. cat despre calmul oamenilor, repet, vin din Bucuresti, oriunde e mai liniste ca aici (bine, poate doar Constanta ne mai poate intrece, ahahaha).

15. Studenta zice:

A fost o bucurie pentru mine sa citesc aceste cuvinte de lauda la adresa Timisoarei! Sunt studenta in Timisoara si pot spune ca ma bucur nespus ca am decis sa imi petrec anii tineretii in acest oras care are atat de multe de oferit, de la arhitectura minunata, la locuri de distractie, oferte de joburi dar si multa cultura. Spre deosebire de carcotasii de mai sus, pot spune ca primarul Timisoarei isi face treaba foarte bine, chiar a facut foarte multe lucruri pozitive pentru acest oras,din pacate oameni care sa comenteze si sa arate cu degetul nefondat o sa tot fie…