comunicare

Folosește social media cu cap. Recomandări de la Vlad Tăușance

We Are HR e o revistă de resurse umane care s-a lansat recent sub umbrela eJobs. Am contribuit și eu cu trei articole, iar unul dintre ele este despre cum putem folosi social media ca să ne facem remarcați de angajatori. Unul dintre oamenii cu care am vorbit pentru acest articol este Vlad Tăușance, consultant în strategie și trainer. Pentru că în articol nu am avut spațiu suficient ca să scriu tot ce am vorbit cu el, reiau aici interviul integral.

Ca angajator, cum și unde găsești oamenii talentați profesional în social media?

Ca-n viață, și-n online, depinde de joburi și de oameni. Pot să găsesc în câteva minute freelanceri buni pe foto, video, scris, training sau organizare de evenimente. Mi-a fost tare greu să ajut companii care recrutau pentru poziții full-time, cu cerințe specifice și pachet de beneficii ca la carte. La fel de greu, spre imposibil, mi-a fost să găsesc seniori în social media, o nișă de piață în care oferta este mult sub cerere.

În general, căsuța de mesaje de pe Facebook este locul în care se desfășoară, informal, piața muncii. Sunt cunoscuți care-mi dau de veste că sunt în căutare de job, foști sau actuali colaboratori care-mi cer un pont sau un share pentru o poziție liberă. Mi-au ieșit câteva proiecte de recrutare pe viteză și am intermediat zeci de colaborări pe proiecte punctuale. Mi se pare de bun simț să ajuți dacă poți. Așa cum tot Facebook-ul, lista de prieteni sau grupurile închise, m-au ajutat să-mi găsesc mobilă second, firmă de mutat, instalator sau spațiu pentru ateliere de creativitate.

Ca angajat, cum poți folosi social media în avantajul tău?

Cu riscul de dezamăgi, nu o să mă închin fără rezerve la statuia Brandului Personal. Da, ajută să-ți construiești o imagine sau să o construiască alții pentru tine, dar nu este suficient. Ba chiar s-ar putea să creezi așteptări false și propuneri duios de bizare. Nu suntem produse, nu ne potrivim cu orice angajator, nu avem grupuri țintă și garanție de performanță. Este stupid și dăunător pe termen lung să ne purtăm așa cu noi înșine.

Un brand personal crescut la lumina de neonline poate duce la deziluzii pentru purtător sau pentru cumpărător. Am dat cu oiștea-n gard destul de ciobănește în ultima vreme și sunt convins că dezamăgirea a fost proporțională cu așteptările generate de persona din online. Pe termen lung, reputația, bună sau rea, ține de oamenii cu care ai lucrat, iar o imagine online, la fel ca un CV meșteșugit, are valoare până la primii pași în colaborare.

Pe de altă parte, este dubios să joci în prima ligă profesională și să nu ai profilul de LinkedIn completat sau să nu participi la conversația relevantă pentru jobul și domeniul tău. Ori ești foarte bun, ori ești extrem de ocupat, ori ești naiv, ori chiar nu te interesează, deci nu contează că nu contezi.

Revin la întrebare revenind la primul răspuns: depinde de om și de job. Nu mă aștept la contabili sau avocați buni să rupă Facebook-ul în statusuri sau să facă transmisii live de la cursuri de storytelling. Însă aș căuta de două ori la portofoliu un Art Director cu poze proaste pe Insta sau un PRist care haterește într-o română fantezist punctată.

Vlad Tăușance

Vlad Tăușance

Facebook: platformă personală sau platformă profesională?

Facebook este o platformă tranzacțională, o mare piață. Câștigi vizibilitate, renunți la intimitate. Te concentrezi pe job și carieră, pierzi din audiență. Câștigi followeri, primești și hateri la pachet. Vrei frivolitate, ești depunctat la credibilitate. Vrei conținut relevant, vei primi la schimb reclame groaznic de bine țintite.

Niște părinți îmi povesteau recent cum fiica lor, admisă la interviu pentru o universitate din Ivy League și-a făcut curățenie în profilul de Facebook de teama curiozităților comisiei. Practic, își rescria sau ștergea trecutul pentru a corespunde unui profil. E o tranzacție greu de acceptat de multă lume. Dar, da, la un moment dat trebuie să alegi.

Facebook-ul se bazează pe sistemul bielă-manivelă orgoliu-voieurism. Plus un pic de complex de superioritate. Dacă oamenii pot arunca un ochi, nepedepsiți, în intimitatea ta, o vor face. Iar informațiile la care au acces pot să se întoarcă împotriva ta, pot genera prejudecăți și reacții adverse. Acum câțiva ani, pe când eram mai prost, am vrut să concediez o colegă de redacție pentru că era pasionată de Eurovision. Mi se părea neacceptabil de stupid. Acum, nu cu mult mai deștept, probabil că n-aș lucra cu cineva care îl admiră pe Trump. Mi-e ușor să accept că o fostă colegă care mi-a ținut spatele la greu umple social media cu poze în costum de baie. Dacă n-aș fi cunoscut-o aș fi depunctat-o drept superficială.

Care ar fi câteva reguli de bună purtare pe Facebook?

  • Nu te certa cu trollii, au mai mult timp ca tine și un talent dovedit de a scoate fiara din om.
  • Cere-ți scuze dacă ai greșit, public și în privat. Funcționează.
  • Ai grijă cât de radical îți permiți, de fapt, să fii. Eftimie, Lorena Lupu și Pitici Gratis și-au făcut un job din asta. Tu ai putea să-l pierzi pe al tău.
  • Gândește-te dacă fotografiile pe care le postezi pot fi înțelese corect de diriginta ta din liceu sau de mama fără explicații suplimentare.
  • Nu împrăștia fake news. Biblia celtică în limba română, tunelele de sub Bucegi și vaccinurile cu autism inclus sunt greu de digerat de angajatori normali la cap.

E Facebook cu adevărat o oglindă care ne arată așa cum suntem?

Din fericire nu. Este o proiecție, mai fidelă, colorată sau ștearsă, distorsionată sau amplificată. Spune mai mult multe despre fricile noastre și nevoile noastre, decât despre personalitatea sau credințele noastre. Este, cumva, un spațiu în care compensăm, unde pompăm digital ce ne lipsește, în care împlinim ce nu ne iese offline. Are, însă, o memorie mai bună decât noi și prostul obicei de a ne reaminti cât am crescut în ultimii ani, cât de (i)relevanți am devenit.

În același timp, nici jobul nu este chiar oglinda noastră cea mai fidelă. Din fericire.

 

Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s