Dan Honciuc, romanul care a facut inconjurul lumii pe motor

by Andreea

Dan Honciuc are 30 de ani, este din Brasov, dar lucreaza ca inginer de forare pe platformele petroliere din Marea Nordului si Marea Barents. Anul trecut si-a luat concediu trei luni de zile si a plecat sa faca inconjurul lumii prin emisfera nordica…cu motocicleta. A obtinut acordul oficial al sefilor cu o zi inainte sa inceapa marea aventura. Daca nu l-ar fi lasat sa plece, si-ar fi dat demisia pentru ca avea cererea redactata “pentru orice eventualitate” si nici un regret ca si-ar putea pierde slujba. “Sunt atit de multi oameni care ramin fara serviciu si se intristeaza. Eu cred ca e un motiv de bucurie pentru ca, pentru o perioada, sunt liberi si pot face ce vor”, crede Dan. El spune ca a facut acest tur de forta pentru ca “lumea este frumoasa, pentru ca am putut, pentru ca am vrut sa schimb ceva in viata mea”. Nu doar ca a reusit, dar i-a inspirat si pe altii sa-i urmeze exemplul.

Cerere pentru trei luni de concediu

Ideea initiala a lui Dan a fost aceea de a traversa Africa de la nord la sud impreuna cu citiva colegi de serviciu. Tot pe motor. Prietenii de drum nu au reusit in cele din urma sa obtina concediul pentru o perioada atit de lunga si, preferind siguranta locului de munca in locul aventurii, au renuntat la acest plan. Din acest esec s-a nascut dorinta de a face inconjurul planetei. A inceput sa vorbeasca cu liderii de opinie din firma norvegiana la care lucra si sa isi anunte verbal sefii de intentia sa.  “Am citit legile si regulamentele firmei, incercind sa gasesc solutii de compromis. De exemplu, am fost platit pentru doua luni din trei lucrate si am facut ore suplimentare inainte si dupa calatorie. Nu mi-am exprimat intentia de a demisiona atunci cind le-am spus sefilor ce imi doresc, insa le-am explicat importanta acestei calatorii pentru mine”, povesteste Dan. Desi colegii s-au aratat entuziasmati de initiativa, conducerea firmei nu a raspuns solicitarii imediat. Dimpotriva, reactia lor s-a lasat asteptata timp de luni de zile. “Mai erau unii care spuneau ca nu au nimic impotriva, dar ca nu ei sunt cei in masura sa hotarasca. Dar daca ajungi sa ii faci si pe ei sa viseze alaturi de tine, cu siguranta se gasesc solutii”, crede Dan.

Planul incepe sa prinda contur

Dan nu a asteptat raspunsul sefilor. Ar fi plecat oricum. Si-a stabilit traseul si a inceput sa se ocupe de obtinerea vizelor. Banii nu au fost o problema. “Au venit din salarii si de la prieteni. Am ales sa calatoresc light and fast, adica nu mi-am batut capul cu proiectele de finantare. De aceea, atunci cind gaseam un restaurant, mincam bine, iar cind vedeam un hotel, ne opream si dormeam acolo”, spune Dan.  Partener de calatorie a fost Cristina, care intre timp i-a devenit sotie, dar care nu l-a insotit toata perioada.

Pe 26 mai 2008 si-a inceput aventura pe motorul KTM LC4 LSE Military, cumparat cu 3500 de euro de pe siteul eBay. Tot in ziua plecarii a primit si aprobarea cererii de concediu. Lucrurile incepeau sa se lege. A plecat astfel catre prima destinatie din itinerariu, Turcia. Timp de trei luni de zile, rotile motorului l-au purtat, pe rind, in Georgia, Armenia, Nagorno-Karabach, Armenia, Georgia, Azerbaijian, Turmekistan, Uzbekistan, Kazachstan, Rusia, Mongolia, Rusia, Coreea de Sud, Alaska, Canada, SUA, Canada, Franta, Germania, Austria, Ungaria si inapoi in Romania. “As fi vrut sa includ si China in traseu. Dar ca sa intri cu un vehicul motorizat in tara, ai nevoie de numere si carnet de conducere chinezesti plus un militar chinez care sa te insoteasca pe tot parcursul calatoriei. Bineinteles, ar fi trebuit ca eu sa ii platesc toate cheltuielile”, povesteste amuzat Dan.

Ospat cu carne de caine in Kazachstan

O expeditie atit de lunga nu putea fi lipsita de intimplari de tot felul. Cele mai neplacute au fost legate de discutiile si negocierile pe care a trebuit sa le poarte cu diverse structuri militare. “Interogatoriul politistilor din Nagorno-Karabach pentru a ne lasa sa ne intoarcem in Armenia printr-un pas muntos a fost un moment greu. Apoi cel la care am fost supusi la intrarea in Azerbaijian pentru a se afla daca trecusem prin Nagorno-Karabach, teritoriu care apartine teoretic Azerbaijianului, dar care practic si-a declarat independenta, desi e recunoscuta doar de Armenia, a fost de-a dreptul neplacut”, isi aminteste Dan. Pe toate acestea le priveste acum ca simple experiente.

Un moment amuzant a fost cel in care a luat o rusoaica cu autostopul. “A trebuit sa o dau jos dupa vreo 300 de km pentru ca se termina asfaltul si i-am spus ca daca e sa dau de pamint, nu vreau sa o am pe constiinta”, ride Dan. Pe femeie nu a dat-o de pamint, in schimb el a cazut.  Mai putin placut e fost episodul din Kazachstan cind nu s-a ridicat din pat doua zile dupa ce a mincat carne de ciine. In Mongolia a picat iar de pe motor si nu s-a mai putut ridica din pat vreo trei zile si cineva i-a schimbat benzina din canistra cu apa. A cazut din nou de pe motor, dar de data asta mina i-a fost pusa in ghips “intr-un spital care de fapt era o cladire de lemn dintr-un sat rusesc”. Nu a scapat de peripetii nici in Alaska, acolo unde i s-a spart un rulment la motor. “A trebuit sa stau la niste vinatori vreo doua nopti pina cind cineva a avut drum cu camionul inapoi in Anchorage ca sa imi rezolv problema”, explica brasoveanul.

“Lumea e frumoasa”

Ce inveti dupa o asemenea experienta? “Sa taci, sa asculti, sa privesti mai mult. Inveti ca Romania este intr-o faza cit se poate de normala, ca romanii sunt la fel de oameni ca si kazahii sau rusii sau americanii. Inveti sa nu te crezi mai bun ca vreun alt seaman de-al tau. Calatoria asta a fost un fel de reconciliere pentru mine cu turcii, cu rusii, cu nemtii, cu toti cei despre care am invatat la scoala. A fost o lectie de istorie si de iubire”, incheie Dan.
Calatoria s-a terminat pe 26 august 2008 atunci cind Dan s-a reintors la Brasov. Lucreaza la aceeasi firma norvegiana, iar sefii nu doar ca il roaga sa le povesteasca mereu din aventurile de care a avut parte, dar i-au marit si salariul. Pentru 2010 si-a propus sa participe la raliul Budapest-Bamako cu o motocicleta si un camion . In viitor, vrea sa plece, tot cu motocicleta, prin Africa, America de Sud si sa faca turul Mediteranei. “Visati, plecati, umblati” este indemnul pe care Dan il transmite tuturor celor care ii cunosc povestea.

(publicat candva anul trecut in revista Vip)

0 comment

You may also like

0 comment

chambala codrin June 12, 2011 - 11:42 am

foarte frumos dan.ma numesc chamballa coddy si vreau sa incep la anu doar cu turul europei.dupa daca va decurge conform planurilor mele voi face si inconjurul lumii pe jos.multa bafta

Reply

Leave a Reply

%d bloggers like this: