Despre dramaturgie

by Andreea

Zilele astea, in cadrul eventului ARTE 2, adica American – Romanian Theatre Exchange, Teatrul Odeon i-a adus in Romania pe importantii dramaturgi americani Theresa Rebeck, Arthur Kopit si David Henry Hwang. Pe 12, 13 si 14 mai, cate unul din textele lor are parte de o lectura tradusa si interpretata de actori romani pe scena de la Odeon. Ii zice ARTE 2 ca e a doua oara cand se intampla. Si dramaturgii romani s-au dus in SUA sa li se lectureze textele. Gianina Carbunaru, Stefan Peca (personal, I adore his writing, pana acum l-am vazut doar la Green Hours si am inteles ca s-a mai jucat ceva de el la Teatrul Foarte Mic; ii gasiti textele si publicate si-s foarte, dar foarte misto).

Ieri am avut sansa uriasa sa-i intervievez si pe Theresa Rebeck si pe Arthur Kopit si cred ca, spre bucuria si onoarea mea, sunt singura care a facut asta. Theresa Rebeck este dramaturg, scenarist si scriitor deopotriva. Adica scrie piese de teatru, scenarii pentru seriale si carti. Cele mai cunoscute seriale pentru care a scris sunt NYPD Blue si Lege si Ordine. Am avut o foarte interesanta discutie despre Hollywood si despre interventia politicului in arta in SUA (cel putin la nivelul Hollywood-ului pe care il stie ca, de exemplu, Kopit, ale carui piese au fost toate jucate pe Broadway, spune ca arta in SUA nu-i deloc sustinuta de guvern). Amandoi vorbesc despre importanta corpului in SUA (sporturile sunt foarte importante in curricula scolara) si despre lipsa de importanta a mintii (daca pui intrebari, devii suspect).

Arthur Kopit, la 73 de ani, este un tip atat de lucid ca, asa cum scriam prietenilor dupa interviu, imi venea sa dau o sticla de vodka pe gat dupa. Un om cerebral, care-si masoara cuvintele inainte sa le spuna, care incarca fiecare vorba cu sens. A scris piesele “O, tata, sarmane tata, mama te-a spanzurat in dulap si eu sunt foarte trist” si “Nine” dupa care, anul trecut, s-a facut filmul cu acelasi nume in care au jucat Nicole Kidman, Penelope Cruz, Fergie etc. Prima piesa a fost regizata in Romania prin 2000 cred la Teatrul de Comedie de Iarina Damian. Treaba misto cu “O, tata…” este ca a devenit cunoscuta dupa ce Kopit a castigat un concurs la Harvard pe la inceputul anilor 1960, dar despre asta o sa aflati mai multe in interviu.

Interviul cu Theresa Rebeck va aparea in VIP, iar cel cu Arthur Kopit in TABU.

Azi, de la ora 19, il mai puteti prinde pe David Henry Hwang cu lectura “Copilul de Aur”. Ieri, la Kopit, sala a fost full. Toti dramaturgii acestia sunt castigatori de premii Tony si finalisti sau castigatori ai premiului Pulitzer.

0 comment

You may also like

0 comment

lizucamea May 14, 2010 - 11:00 am

“importantii dramaturgii” – hotaraste-te – sint importanti dramaturgii, si atunci n-au, amaritii de ei, decat un singur “i” in codita, sau sint dramaturgiile important..e..ca sunt niste domnisoare si la singular si la plural.
besides
“Kopit, a carui piese” – ale carui, poate vrei sa scrii.
sau poate nu vrei si cind te apuci de scos aere in spatiul virtual nu te mai poti opri

Reply
Andreea May 14, 2010 - 11:12 am

am modificat. multumesc ca mi-ai atras atentia. finalul tau e aboslut nenecesar, dar ma rog…

Reply

Leave a Reply

%d bloggers like this: