Tricourile care te ajută să vorbești corect românește

by Andreea Vasile

Te-ai săturat să-i corectezi pe cei din jurul tău atunci când folosesc cuvintele anapoda? Când spun ”decât” în loc de ”doar” și ”care” în loc de ”pe care”? Ina Biebel, om de PR și de creație din Timișoara te înțelege perfect. De aceea a creat seria de tricouri ”Vorbește românește”, care a pornit dintr-o joacă: un singur tricou pe care și l-a făcut pentru ea a fost cerut apoi de sute de oameni, bulgărele s-a rostogolit și ideile noi au apărut numaidecât.

Am cunoscut-o pe Ina când, în urmă cu câțiva ani, am ajuns într-o vară la Timișoara și, într-una dintre zile, la shop-ul Viniloteca, să beau o bere. Acolo era și Ina și așa o simplă întâlnire s-a transformat într-o prietenie și-am rămas în legătură prin intermediul social media.

Zilele acestea, când suntem cu toții în propriile case din cauza coronavirusului, Ina a venit cu două modele noi de tricouri care surprind esența acestei perioade.

Despre tot ce-a creat, am vorbit cu ea în interviul de mai jos.

Ina, spune-mi câteva cuvinte despre tine și despre ceea ce faci. Să te cunoască oamenii mai bine!

Sunt Ina de la Tombabe, Bereta și Viniloteca, iar pe timp de izolare forțată citesc și, ocazional, muncesc. În rest, conectez oameni între cei trei poli ai bulei în care trăiesc: un vintage & retro shop, o fabrică de bere artizanală și un magazin de muzică pe vinil.

Cum a început povestea tricourilor ”Vorbește românește” și ce te-a determinat să faci tricouri care să reflecte modul în care vorbim? Are you a #grammarnazi?

Am povestit de câteva ori istoria tricourilor ”Vorbește românește” și, dacă nu ar fi a mea, chiar și mie mi-ar fi greu să o cred. Am început cu trei tricouri, pe care le-am făcut pentru mine, sătulă să tot corectez lumea în jurul meu:“mi-ar plăcea”, “pe care” și “decât nu, doar da”. Cred că din exprimarea “sătulă să tot corectez lumea în jurul meu” ți-ai și dat seama că sunt #grammarnazi.

Am făcut o poză cu primul tricou și am postat-o pe Instagram-ul @holla.tombabe. Mi-a scris instant o clientă că vrea tricoul. I-am răspuns în glumă că e 69 de lei și într-o oră era la studio să îl revendice. Dar era doar unul, al meu. L-am considerat vândut și mi-am văzut de treabă. Până seara, erau 50 de comenzi. Și peste weekend am trecut de 100 de tricouri vândute. Pe care nu le aveam… Dar le-am făcut în ture de câte 100 de bucăți și într-o lună am ajuns la 500.

Care sunt mesajele de pe tricouri pe care le ai până acum, cum le-ai ales și care au fost cele mai bine vândute? În ce orașe sau alte țări au ajuns tricourile tale?

După “succesul” primei ture, lumea a început să întrebe ce va urma. Nu aveam nici un plan, dar aveam multe cuvinte și alăturări de cuvinte care îmi plăceau, așa că au urmat: “voiam” care a fost foarte cerut și “vise și visuri” – care are pentru mine o însemnătate mai personală pentru că mi-a fost subiect de BAC. Și de atunci au urmat: „pot, dar nu vreau” – care a devenit rapid statement-ul angajaților de pretutindeni și “lucru manual” (de la expresia pe care îmi place mie să o folosesc des “ceea ce-ți faci cu mâna ta se numește lucru manual”.

Și cu fiecare tură nouă de tricouri, venea inevitabil și presiunea: “Și, ce va urma?”

Așa că a urmat trilogia #crazysexycool cu “limba ta e o comoară”, “numai gura e de tine” și “te citesc pe buze” pentru că îmi doream să fie ceva deștept de agățat. Și apoi, după ce a ieșit agățatul, am trecut la lucruri fine și așa a luat naștere trilogia iubirii cu tricourile cu “iubire”, “poezie” și “extaz”.  

Iar tricourile au ajuns chiar în toată țara, la necunoscuți și la persoane cunoscute pe care le știam de pe rețele și din offline, la profesoare de limba română care au ales să le poarte în școală, la părinți care doreau să își corecteze astfel copiii, la oameni de radio și tv. Am trimis chiar și în străinătate, stundenților care învață limba română. Asta a fost probabil cea mai faină surpriză…

Zilele acestea ai reactivat un tricou cu un imprimeu mai vechi, un curcubeu, simbol pentru ”Totul va fi bine”, dedicat perioadei prin care trecem. Cum a apărut acest tricou, cine l-a realizat și care a fost, la început, ideea sub care l-ai gândit? Care e ideea lui acum?

Tricoul cu curcubeu chiar a fost gândit doar pentru mine și Levi, băiețelul meu. E un curcubeu pictat de el acum vreo doi ani, cred că e de la prima lecție de pictură primită de la sora mea, Dushky. Mi-a plăcut atât de mult încât l-am tatuat pe antebraț și apoi l-am pus pe două tricouri, unul mare și unul mic.

Acum, în vreme de criză, mi-am adus aminte de el când am primit online tema lui Levi de la grădiniță: trebuia să picteze un curcubeu cu hashtag-ul “Totul va fi bine”.  Apoi am văzut că era de fapt o temă universală și mămicile care văzuseră poza cu noi doi pe Instagramul @holla.tomabe au început să îmi scrie că vor tricouri asortate cu simbolul ăsta care a devenit repede un fel de portdrapel. Acum e un fel de-a mă încuraja că nu se încheie aici și fiecare comandă îmi confirmă asta.

Tot în aceste zile, din seria ”Vorbește românește”, ai scos tricoul ”Ai grijă ce-ți dorești.” De ce acest mesaj și ce semnifică el în aceste zile de izolare? Care e partea optimistă pe care un tricou precum ”Ai grijă ce-ți dorești” o transmite și ce reacții ai primit de la oameni când l-au văzut?

Mi se părea foarte important să fac un tricou pentru situația asta, nici nu știu cum să mă refer la ea, pentru mine e în continuare o situație… Și aveam cumva nevoie să am inspirația necesară pentru el, măcar pentru mine, dacă nu pentru cei care așteptau ceva de la mine.

Abia după câteva zile bune de izolare, într-o discuție cu un alt antreprenor local, mi-a venit exact fraza asta în minte: “Am vrut timp liber, am vrut să citesc, să alerg, să mănânc sănătos, să am timp pentru mine, să stau, dar nu așa. Ai grijă ce-ți dorești, Ina...” Și s-a produs declicul. Iar cei care l-au comandat au relaționat fix cu asta. Dacă la celelalte tricouri, fiecare a interpretat și a purtat mesajul cum a simțit de cuviință, de data asta, mesajul a fost același pentru toți cei care au ales să-l poarte.

Cum pot oamenii să comande tricourile tale?

Momentan activez pe Instagram (@holla.tombabe) și Facebook (@Tombabe) pentru că totul s-a întâmplat atât de repede încât nici nu am apucat să mă dezmeticesc, așa că am folosit platforma Tombabe care se potrivea cumva pentru că era thriftshop-ul meu. Dar acum, că tot am timp pentru tot ceea ce mi-am dorit (dar nu așa…), voi lucra cel mai probabil și la un shop online dedicat exclusiv tricourilor #vorbeșteromânește.

0 comment

You may also like

Leave a Reply

%d bloggers like this: