Prima vacanță după starea de urgență: Vama Veche

by Andreea Vasile

Perioadele dificile își pun amprenta asupra noastră chiar și-atunci când nu ne dăm seama că asta se întâmplă. Starea de urgență din cauza pandemiei a fost o situație stresantă pentru noi toți, pentru că a trebuit să facem diferit o mulțime de lucruri. Chiar dacă nu am avut parte de vreo greutate anume din cauza acestei perioade, totuși, când starea de urgență s-a încheiat, am simțit o moleșeală bruscă. A fost ca și când, în tot acest timp, am fost plină de adrenalină și când lucrurile s-au relaxat, m-am relaxat și eu. Atunci m-a lovit un fel de oboseală psihică și fizică și-am știut că e nevoie să ies din București cât mai repede, pentru o perioadă mai lungă.

Pentru că vacanța mea anuală cu părinții mei ar fi trebuit să fie în acest an în Italia, pandemia a făcut ca acest plan să fie amânat pentru la anul. În schimb, le-am propus să mergem la mare, la Vama Veche, un loc în care am petrecut multe vacanțe în adolescență. Pentru ei, însă, urma să fie prima dată acolo. Au acceptat așa că, după ce am bătut în cuie perioada – 29 iunie – 3 iulie – am găsit cazare, am făcut rezervarea și m-am pregătit pentru o săptămână de liniște, soare, mare și inactivitate.

Chiar dacă Vama Veche a trecut prin multe transformări și nu mai are aerul boem de altădată, oamenii care vin aici fac ca locul să fie în continuare prietenos și nepretențios și de aceea îmi place să merg acolo, atunci când pot. În plus, îmi place că satul e mic, ușor de străbătut de la un capăt la altul, iar în timpul săptămânii e numai bun să te odihnești și să te bucuri de toate, fără aglomerația specifică weekend-ului. Poate a contat și faptul că am mers la începutul sezonului, când încă nu e valul din iulie și august. În orice caz, a fost ce trebuie.

Am găsit cazare la CASA DOUBLE M, un loc în care am ajuns pentru prima dată după ce am citit multe recenzii favorabile pe internet. A fost cea mai curată și plăcută cazare din Vama Veche în care am stat vreodată, cu oameni corecți și binevoitori, cu o curte uriașă cu multă umbră, o bucătărie generoasă să-ți gătești, dacă vrei, și camere impecabile, cum rar am văzut aici. Totul mirosea incredibil, iar atmosfera i se datora cuplului care conduce acest spațiu și care și locuiește aici tot anul. CASA DOUBLE M e un spațiu deschis mereu, pe care vi-l recomand din toată inima. În plus, e chiar la intrarea în Vama Veche, lângă strada principală care duce spre plajă, așa numitul ”Magheru”. Mai multe informații despre ce oferă și prețuri, puteți citi AICI.

Eu și marea

Plaja este mare și generoasă, cu cele mai multe zone cu șezlonguri, dar și cu unele în care poți pune prosopul direct pe nisip. Personal, prefer în ultima vreme șezlongul și, mai ales, umbrela care vine cu el. Soarele este atât de puternic în majoritatea timpului, încât nu mă mai văd de acum înainte stând la plajă fără protecție împotriva lui. Prețul unui șezlong în timpul săptămânii e 20 sau 25 de lei. Noi am ales să stăm la plaja de la Stuf, care aparținea de restaurantul Lyana, unul dintre cele mai vechi din Vama Veche, celebru pentru puiul copt în lipie sau șnițelul Lyana, porții care au 600 – 700 de grame și pe care le poți mânca dacă ai, la propriu, o foame de lup. Nu știu cum mai e mâncarea aici, eu le-am trecut pragul într-o seară când mi-era poftă de salată de vinete și într-o dimineață la micul dejun când am mâncat o omletă cu salată de roșii, deci nu e relevant. În schimb, tipul care ne-a întâmpinat în fiecare dimineață pe plajă a fost de nota 10 ca atitudine și personalitate și asta ne-a făcut să revenim toată săptămâna la el. În plus, când închiriezi șezlong, primești bon fiscal.

În ceea ce privește mâncarea, nu suntem gurmanzi și ne place să ”bifăm” rapid etapa asta, când suntem în vacanță. Ne-au plăcut ca servire și curățenie Bolo Steakhouse, un loc deschis, de asemenea, tot anul în Vamă și fast-food-ul La Canapele, unde, culmea, am mâncat cea mai generoasă salată grecească, cu foarte multă brânză, cea mai bună șaorma cu legume și pui și, în mod neașteptat, cele mai bune hamsii, după o experiență culinară nereușită la Cherhana, unde, datorită profilului, mă așteptam ca preparatele din pește să rupă gura târgului. N-a fost cazul! Cu toate astea, locul merită vizitat pentru priveliștea frumoasă peste Vama Veche și pentru grătarele mari pe care sfârâie peștii și rapanele. Un alt loc care mi-a plăcut mult a fost pizzeria Galaxy, în apropiere de Stuf, unde am mâncat de vreo trei ori și unde pizza proaspătă, făcută pe loc la cuptor cu lemne, a întrecut orice așteptare și unde servirea a fost super datorită celor care lucrează acolo și se mișcă rapid și cu zâmbetul pe buze. Aș mai recomanda pe strada ”Magheru” locul cu sucuri naturale făcute pe loc de o doamnă foarte simpatică, lângă ghereta unde se vinde dintotdeauna șuberecul pe care în liceu îl mâncam la micul dejun cu laptele cu cacao Zuzu și locul cu cafea și senvișuri cu șuncă, cașcaval și legume, la grill, aflat de partea cealaltă a gheretei cu șuberec.

Cel mai bun cockteil, al cărui nume l-am uitat, dar care era pe bază de amaretto și bourbon (pe net l-am găsit sub denumirea Almond Old Fashioned, prezentarea e destul de similară cu ce am băut) l-am găsit la Expirat, acolo unde, de fapt, am și băut câte un cockteil seara de seară, însă nici unul nu s-a ridicat la înălțimea acestuia, nici măcar ginurile tonice, care-mi plac foarte mult. În plus, am apreciat măsurile de siguranță împotriva COVID pe care Expiratul le-a luat și curățenia exemplară. De fiecare dată când cineva pleca de la terasă, un angajat venea echipat corespunzător și ștergea imediat masa și scaunele cu dezinfectant. Pentru acuratețe, toate locurile prin care am trecut puneau la dispoziție dezinfectant, dezinfectau spațiul după plecarea clienților, iar angajații purtau mască la servire, ceea ce la mare, unde e căldură și umezeală, nu e cel mai simplu lucru de făcut.

Cu această ocazie, în săptămâna petrecută la Vama Veche, am reușit să uit complet că suntem în stare de alertă pentru că nu am citit și nici nu am auzit nici o știre despre asta, lucru care a ajutat enorm pentru relaxarea psihică. E ceea ce voi face în continuare, adică mă voi expune cât mai puțin la știri despre pandemie, fără să uit măsurile de siguranță precum purtarea măștii când situația o cere și igiena mâinilor, cât mai des. Apropo de acest aspect, majoritatea oamenilor de pe plajă erau echipați corespunzător, atenți, respectuoși și am simțit cu adevărat sentimentul de libertate neîngrădit de precauția excesivă sau stare de anexietate.

Mama și tata

Un lucru mi-a displăcut însă, chiștoacele de pe plaja care este o mare scrumieră. E adevărat că nu există coșuri de gunoi pentru chiștoace, dar asta nu e o scuză pentru ca oamenii să le arunce oriunde. Au fost și oameni care își făceau scrumiera proprie pe care apoi o aruncau la gunoi, dar și mai mulți care, după ce fumau, aruncau la întâmplare restul de țigară. Sper ca tot mai mulți să conștientizeze că acest gest e dezagreabil și că locurile în care aruncă chiștoacele rămân murdare din cauza lor, locuri în care, cel mai probabil, la un moment dat, vor reveni.

Altfel, vara asta plănuiesc să mă reîntorc în Vama Veche, tot în cursul săptămânii, pentru că, mai mult ca-n alți ani, percep acum marea drept un refugiu și-un spațiu de odihnă, care mental îmi face foarte mult bine, mă energizează și mă ajută să mă simt ușoară, eu însămi, creativă.