Azi, mai mult ca oricând, un om poate să învețe dintr-o mulțime de surse și resurse. Învățarea nu se mai datorează, în exclusivitate, școlilor și profesorilor. De fapt, în România, școala și profesorul rămân, încet, dar sigur, printre cele mai puțin preferate forme de învățare. Nu voi intra acum în discuție pe această temă, dar ceea ce vreau să spun este că unul dintre motivele pentru care școala și profesorul în România, cel puțin în orașele mari, nu mai sunt prima sursă de învățare e lipsa lor de actualitate și relevanță pentru o lume tot în schimbare.
Adesea, copiii își caută informațiile în cu totul alte surse și una dintre cele mai frecventate e, bineînțeles, internetul, unde există cursuri gratuite și plătite despre tot ce vrei și ce nu vrei, ținute de oameni de pretutindeni, calificați sau simpli pasionați de un anumit subiect. Pe scurt, odată cu liberalizarea informației, oricine poate să fie și să facă aproape orice își dorește. Din nou, nu voi intra acum într-o discuție despre beneficiile și neajunsurile unei asemenea stări de fapt, cert este că lucrurile stau astfel.
La sfârșitul anului trecut și eu am fost pusă față în față cu anumite lipsuri pe care le am în ceea ce privește munca mea. Pentru că Facebook-ul funcționează tot mai mult ca o platformă de marketing unde trebuie să plătești ca să fii vizibil, m-am confruntat cu faptul că felul în care am scris în ultimii ani s-a dovedit dintr-o dată insuficient în raport cu noile cerințe ale internetului.
Adică, pe lângă faptul că tot mai puțini oameni au început să vadă în mod organic conținutul pe care-l creez pentru diferite branduri în mediul online, m-am văzut pusă în fața unei întrebări noi: cum trebuie să scriu pe internet ca să fiu relevantă? Sau, în fine, cum trebuie să scriu pentru mediul web astfel încât brandurile pentru care fac ghost writing să aibă vizibilitate? Pe scurt, nu mai avea importanță că am idei bune sau că scriu bine. Îmi lipseau cunoștințele tehnice. Ce aveam să fac în legătură cu asta?
Recunosc că primul meu impuls a fost să spun: nu-mi pasă care sunt noile cerințe, eu voi continua să scriu așa cum știu și cine va dori să lucreze cu mine în aceste condiții, o va face. Ba chiar, din cauza acestui răspuns interior pe care mi l-am dat, am fost la un pas să renunț la niște colaborări. În realitate, mi-am dat seama că am fost doar reticentă în fața schimbării și mi-a fost lene gândindu-mă că e nevoie să învăț lucruri noi, dintre care unele nu mă atrag în mod deosebit, dar sunt necesare.
Însă mi-am adus aminte cum a fost când am început să lucrez la Digi24. Și atunci, în anul 2012, am ajuns acolo datorită felului în care scriu, însă habar nu aveam să scriu pentru televiziune. A fost un prim an greu în care am plâns aproape în fiecare zi pentru că nu știam să fac lucrurile așa cum era nevoie pentru acel mediu. Într-o zi însă, în timp ce scriam, mi-am dat seama că mă simt confortabil și am trăit sentimentul care-mi lipsise multă vreme: că am, în sfârșit, din nou habar ce fac.
Acum, în noul context, am început să citesc mai mult despre ce înseamnă să scrii pentru web versus ce înseamnă să scrii pentru print și să învăț, puțin câte puțin, de ce e important SEO și cum pot să adaptez munca mea astfel încât să țin cont și de aspectul ăsta. Am avut noroc pe mai multe planuri și de data asta: oamenii cu care lucrez au încredere că mă voi adapta repede la noua situație, iar faptul că am buna credință și disponibilitatea să însușesc cunoștințe noi e mai important decât neștiința mea, lucru care poate fi oricând remediat. Pe scurt, o atitudine proactivă și flexibilă contează mai mult decât lipsa de cunoștințe.
Într-un text viitor, vă voi povesti despre cursul pe care-l urmez on-line ”How to write for web vs how to write for print” și ce am învățat din el. Deși sunt multe informații de bun simț, la mintea cocoșului, la unele aspecte nu m-am gândit că sunt importante atunci când scriu pentru web.
Cu ocazia asta mi-am dat seama de ce, pe la mijlocul anului 2016, o companie care face SEO a încetat colaborarea cu mine pentru că textele pe care le scriam nu erau eficiente pentru web. Adică, pe scurt, habar n-aveam să scriu având în cap niște chestii care acum mi se par elementare pentru web: nu țineam cont de SEO, nu țineam cont de cum citesc oamenii pe net, nu țineam cont de device-ul de pe care citesc și cum treaba asta influențează atenția lor.
În final, vreau să zic doar atât: conform unei previziuni făcute de Forbes în 2016, primele zece cele mai căutate job-uri de pe planetă în 2017 vor avea legătură cu internetul.